Po podatkih NIJZ se je v zadnjih letih povečal delež prometnih nesreč z alkoholiziranimi povzročitelji.
Preberite še
Odpri v novem zavihku(FOTO) Velika slovesnost ob zaključku šestletne prenove lendavske cerkve svete Katarine
V lendavskem kulturnem domu je minulo soboto potekala svečana prireditev ob zaključku prenove župnijske cerkve, posvečene sveti Katarini Aleksandrijski, ki stoji v središču Lendave. V okviru prenove, ki je trajala šest let, je bila cerkev, ki je bila v sedanji obliki zgrajena leta 1751, deležna najobsežnejše prenove v njeni zgodovini. Za projekt sta prispevali tako slovenska kot madžarska vlada. Domača je obnova podprla s 167 tisoč evri, madžarska pa je projektu namenila kar 360 tisoč evrov. Pomemben delež so darovali tudi verniki in različni donatorji. V bogatem, več kot dve uri trajajočem, programu so na prireditvi skozi dokumentarne filme in predavanje zgodovinarja Lazsla Gönca predstavili 700-letno zgodovino župnije ter skoraj 300-letno zgodovino cerkve, podeljene pa so bile tudi zlate plakete svete Katarine Aleksandrije in pohvale najzaslužnejšim, od institucij, obrtnikov in podjetnikov ter posameznikov, za obnovo cerkve. Ob koncu sta murskosoboški škof Peter Štumpf in lendavski župnik Martin Dolamič Konrad popisala kaligrafsko listino v treh jezikih, slovenskem, madžarskem in latinskem, o posvetitvi cerkve, ki bo vgrajena v oltarni prostor. Na ogled so bile tudi dragocenosti župnije, in sicer Banffyjev in Hadikov kelih ter najstarejša matična knjiga. Posvetitev cerkve s sveto mašo, med katero bo škof Štumpf opravil blagoslov oltarjev in prižnice ter mazilil obnovljeno svetišče cerkve, je na sporedu danes. Fotografije svečane prireditve, kjer ni manjkalo znanih obrazov, razen napovedane ministrice za kulturo Aste Vrečko in predstavnikov lendavske občine, je zbral Rok Šavel.
"Dejstvo je, da smo leta 2016 imeli poslabšano prometno varnost. Leto je izstopalo po številu umrlih v prometu in tudi po številu prometnih nesreč, povzročenih zaradi alkoholiziranih voznikov. Naj spomnim, da je takrat tudi potekala policijska stavka in so ljudje bolj 'pogumno' vozili po cestah. Vendar se po letu 2016 stanje prometne varnosti izboljšuje; zmanjšuje se število prometnih nesreč, ki so jih povzročili alkoholizirani povzročitelji, prav tako se zmanjšuje število prometnih nesreč z lahkimi in hudimi telesnimi poškodbami. Težko pa komentiram povečan delež prometnih nesreč z alkoholiziranimi povzročitelji. Možno je, da se je odstotek povečal, a ni nujno, da je teh nesreč tudi številčno več. Denimo, leta 2018 je zaradi alkoholiziranih povzročiteljev prometnih nesreč umrlo 22 udeležencev, kar je deset manj kot v letu 2017 in najmanj v zadnjih 25 letih. Res pa je, da je alkohol še vedno pereč družbeni problem pri nas, ki se tudi odraža v prometu. In tu nas čaka še ogromno dela."
Kaj bi morala država narediti, da bi se stanje še izboljšalo? Da vinjeni vozniki sploh ne bi sedli za volan?
"Menim, da bi država morala dati jasen signal - ničelna toleranca do alkohola. V ta namen je tudi agencija pred dnevi vložila pobudo na ministrstvo za infrastrukturo, da se dovoljena stopnja alkohola z 0,5 promila zniža na 0,2. To je vmesni korak do ničelne tolerance. Poleg tega smo še predlagali, da se tistega, ki napiha nad 1,1 promila, obvezno policijsko pridrži, ne pa, kot se dogaja, da ga žena pride iskat in odpelje domov ali si sam najde drugo prevozno sredstvo."
Kaj bi moral narediti vsak posameznik?
"Tudi posameznik ne bi smel biti toleranten do alkohola v prometu. V majhni gostilni se natančno ve, kdo pije in kdo vozi vinjen, a posameznik in posamezniki obračajo glavo stran. Ko pa se zgodi tragedija, ljudje iščejo krivca: kje je bila policija, kaj je naredila agencija, zakaj je gostilničar vinjenemu še naprej točil alkohol..."
Že tradicionalno poteka akcija 40 dni brez alkohola. Ali je možno potegniti kakšno vzporednico med to akcijo in stanjem v prometu oziroma ali akcija morebiti pozitivno vpliva na varnost v prometu?
"To akcijo vodi Karitas, agencija se ji je pridružila. Po naših podatkih se vanjo vključi vse več ljudi. Vendar ne razpolagamo s podatkom, ali kdo raziskuje, če je med akcijo in stanjem v cestnem prometu kakšna povezava. Brez velikih raziskav pa vemo: če je manj alkohola, je manj nevarnosti za varnost v prometu."