vestnik

Leljakova koalicija sprejemala rebalans, proračun in vse živo, čeprav občinski svet ni bil sklepčen

Rok Šavel, 18. 10. 2023
MV
Roman Leljak se v svojem drugem mandatu nahaja v položaju, ko mu opozicija narekuje tempo. Kako dolgo bo takšno vladanje, sploh za pregovorno nepopustljivega župana, vzdržno?
Aktualno

Sprejeti sklepi so brezpredmetni, ravno tako občinska volilna komisija ni ravnala pravilno.

Nova seja, nov zaplet. Nič novega v občini Radenci bi lahko rekli, kjer je 16-članski občinski svet razklan na pol, saj imata tako koalicija župana Romana Leljaka, kakor glasna opozicija identično število glasov. Da bo Leljak v svojem drugem mandatu težko vladal, se je videlo že ob dolgotrajnem sprejemanju letošnjega proračuna. Takrat je v tretje vendarle prišlo do pomiritve, ampak sprava ni trajala dolgo. Precej pestro je bilo tako že na avgustovski seji, kjer so bili prisotni občani, ki na družbenem omrežju pod profilom Enotni za občino Radenci bijejo mini vojno z županom in redno oporekajo njegovemu vodenju občine. Leljak je tako za tisto sejo najel celo dva varnostnika, ki sta celo v nadaljevanju enega od prisotnih občanov odstranila s seje, posnetek seje pa je župan zadržal vse do nedavnega, domnevno zaradi podaje kazenske ovadbe.


No, na tokratni, oktobrski seji občanov ni bilo, se je pa zapletlo pri prehodu na vsebinske točke dnevnega reda. Po vprašanjah in pobudah svetnikov so namreč opozicijski svetniki iz vrst Gibanja Svobode, SD in DeSuS protestno zapustili sejo zaradi domnevnega zavlačevanja pri postopku nadomestitve odstopljene svetnice Helene Hedžet iz vrst Gibanja Svoboda. Slednja je namreč odstopila že konec meseca avgusta, pri čemer je župan v skladu z zakonskim rokom v začetku septembra o njenem odstopu obvestil svetnike in občinsko volilno komisijo, ki je pristojna, da izvede postopek potrjevanja mandata nadomestnemu članu. Tu se pa nekoliko zaplete. Svetnici je namreč mandat prenehal isti dan, ko je o tem seznanila župana, po prepričanju predsednika občinske volilne komisije Zlatka Hercega, pa je podlaga, da občinska volilna komisija prične s postopkom za nadomestitev njenega mandata, nadomestil naj bi jo Aleksander Mulec, šele ugotovitveni sklep občinskega sveta o prenehanju njenega mandata. Tega naj bi sprejeli na tokratni seji, kar pomeni, da je bila Leljakova opozicija za odločilen glas prekratka pri sprejemu precej pomembnih odločitev, ki so bile na mizi. Od rebalansa, sprememb poslovnika, pripojitve vrtca k osnovni šoli, do prve obravnave dvoletnega proračuna. Manever je razumljiv, saj bi jih Leljakova koalicija v danem primeru, razen pri poslovniku, kjer je potrebna dvotretjinska večina, na račun praznega opozicijskega stolčka preglasovala.

seja-občinskega-sveta, občina-radenci
Rok Šavel
Zeleni kartončki osmerice svetnikov tokrat niso zadostovali (fotografija iz arhiva).

Občinska volilna komisija bi že morala pričeti s postopkom

Čeprav se občinska volilna komisija sklicuje na pravilnost postopka, pa v primeru odstopa člana občinskega sveta sploh ni potreben ugotovitveni sklep občinskega sklepa. Kar je logično, saj bi v nasprotnem primeru lahko župan teoretično s predlogom takšnega sklepa zavlačeval v nedogled. »Glede prenehanja mandata v primeru odstopa člana občinski svet o tem ne sprejema ugotovitvenega sklepa. Tak sklep bi sprejel samo v primeru, če bi članu občinskega sveta prenehal mandat zaradi izgube volilne pravice (smrt, preselitev v drugo občino) ali nezdružljivosti. Postopki za izvolitev nadomestnega člana občinskega sveta stečejo takoj po prejemu odstopa, vodi ga občinska volilna komisija,« so jasni na ministrstvu za javno upravo.


Bo zadišalo po predčasnih volitvah?


No, to pa niti ni največje jabolko spora, ki odmeva po minuli seji občinskega sveta. Po obstrukciji sedmih opozicijskih svetnikov je bila namreč seja prekinjena, ampak jo je župan s svojimi osmimi svetniki nadaljeval in zaključil. V dobrih 30 minutah so tako z osmimi glasovi potrdili vse preostale zadeve na mizi, razen poslovnika, vključno z rebalansom in novim proračunom v prvem branju, ki je po besedah Leljaka zaradi podražitev in ujm investicijsko najbolj skromen doslej. Po prepričanju župana in občinske uprave je namreč osem svetnikov zadostovalo za sklepčnost in zakonitost seje. To seveda ne drži, kar so nam ponovno potrdili na ministrstvu za javno upravo. V skladu z zakonom o lokalni samoupravi lahko namreč občinski svet veljavno sklepa, če je na seji navzoča večina članov občinskega sveta, kar pomeni več kot polovica.

»Sklepčnost se ugotavlja od polnega števila članov občinskega sveta, torej od 16. V kolikor je bilo na seji 8 članov občinskega sveta, občinski svet ni bil sklepčen,« so jasni na ministrstvu. To dejansko pomeni, da so bili vsi sklepi, ki jih je sprejela osamljena Leljakova koalicija brezpredmetni in bodo morali ponoviti vajo na način, da bo seji prisostvoval vsaj še en član občinskega sveta, ki pa bo glede na razmerja moral biti iz opozicije. Če pa bo župan vztrajal z objavo in uveljavitvijo nezakonito sprejetih sklepov, pa lahko člani občinskega sveta sklepe izpodbijajo na ustavnem sodišču.


Poleg župana je v vsakem primeru tako na potezi tudi Leljakova opizicija, ki lahko celo v skrajnem primeru nadaljuje z obstrukcijo, pri čemer se po treh zaporednih nesklepčnih sejah lahko prične postopek za razpustitev občinskega sveta in razpis nadomestnih oziroma predčasnih volitev v radenski občini. Do tega lahko pride tudi v primeru odstopa osmerice članov občinskega sveta. Radikalen scenarij, ki se zaradi disfunkcionalnosti razklanega občinskega sveta, ta hip ne zdi povsem neverjeten. Vprašanje pa je, kakšne posledice bi tak razvoj dogodkov imel na delovanje in nadaljnji razvoj radenske občine.

roman-leljak občina-radenci seja-občinskega-sveta