vestnik

Goričko Mariško najeda zob časa: Ljudem je prinašala upanje 

A. Nana Rituper Rodež, 13. 7. 2019
A. Nana Rituper Rodež
Parna lokomotiva, kakršne so po lokalnih progah vozile med letoma 1945 in 1978, je v zelo slabem stanju.
Aktualno

Zadnjič prepeljala potnike pred pol stoletja, a še vedno v spominih Prekmurcev – Bomo pustili, da propade?

Pred železniško postajo v Murski Soboti stoji stara lokomotiva, poimenovana gorička Mariška, ki je že vrsto let ena od najpogosteje fotografiranih znamenitosti tega mesta. Mimoidoči opažajo, da jo je začel najedati zob časa, zato bo treba nekaj ukreniti, preden bo prepozno. Čeprav je minilo že dobrega pol stoletja od 31. decembra 1968, ko je na murskosoboško železniško postajo še zadnjič pripeljala s Hodoša potnike z Goričkega, je še vedno globoko zapisana v spominih Prekmurcev. Pa ne le starejših, tudi mlajših, ki sicer nikoli niso doživeli vožnje s parno lokomotivo, a vseeno kdaj uporabljajo rek Sopeš kak gorička Mariška.
Na postajo se je ta znamenita lokomotiva vrnila leta 1977, vendar je nikoli več niso uporabljali za prvotni namen. Kot so nam pojasnili v Mestni občini Murska Sobota, so pred leti Slovenske železnice to lokomotivo podarile mestu Murska Sobota in je ta zato zanjo tudi odgovorna. Na naše opozorilo, da je v slabem stanju, in vprašanje, kaj bodo glede tega storili, so odgovorili, da jo bodo zaščitili. »Da bi se izognili nadaljnjemu propadanju lokomotive in naše kulturne dediščine, bomo v letošnjem letu poskrbeli vsaj za najnujnejša vzdrževalna dela, ki bodo obsegala manjša popravila, predvsem pa obnovo opleskov.«



Gre za znamenitost, ki je močno povezana z zgodovinskim spominom. Železniška povezava je prebivalcem omogočala večjo mobilnost na odseku med Mursko Soboto in Hodošem ter še dlje. Železniško progo je začela graditi Ogrska jugozahodna krajevna železnica spomladi 1905, pri tem pa je bilo treba narediti tudi stanjevski predor. Graditi so jo začeli z namenom, da se Slovenska krajina poveže z Budimpešto, piše Klaudija Sedar v Prekmuriani, reviji Pokrajinske in študijske knjižnice Murska Sobota za literaturo in kulturno zgodovino. Proga se je začela uporabljati 26. junija 1907 in mnogim Goričancem je bil vlak, četudi je pogosto zamujal, edina povezava s svetom.
Sedarjeva tudi piše, da je promet v obeh smereh od leta 1919 potekal trikrat tedensko, ob ponedeljkih, sredah in sobotah, vlak pa se je ustavljal v Puconcih, Vaneči, Moščancih, Mačkovcih, Stanjevcih, Petrovcih, Šalovcih in na Hodošu. Z njim so se vozili šolarji, delavci, dnevno pa naj bi prepeljal tudi 600 potnikov. Ko je še vozila lokomotiva na paro, se je potovalo izredno počasi, približno 25 kilometrov na uro, a je bilo dovolj priložnosti, da se je na tej kratki razdalji ustvarilo veliko zanimivih zgodb. Med drugim je zgodbo o parni lokomotivi za najmlajše v slikanici Puhačka zapisala pravljičarka in pisateljica Vesna Radovanovič, prav tako je gorička Mariška in še bolj železniška postaja v Stanjevcih, kjer se je ustavljala, zaznamovala delo pesnika in pisatelja Milana Vincetiča.


Med drugim je v svoji zadnji knjigi Luna na mesecu opisal čas avgusta 1968, ko je Rdeča armada z vojaško silo zatrla praško pomlad in odvzela upanje na socializem s človeškim obrazom. To pa je tudi čas ustavitve goričke Mariške. Vincetič piše tudi o tem, da so na silvestrovo istega leta lokalne oblasti ukinile železniško povezavo med Mursko Soboto in Hodošem, kar je prebivalcem Goričkega vzelo upanje na svetlo prihodnost, ki so jo oblasti obljubljale.

A. Nana Rituper Rodež
Gorička Mariška je zadnjič pripeljala na železniško postajo v Murski Soboti pred pol stoletja. 
goricka-mariska