vestnik

(ROTO) Ideja inovativnega čolna je bila dolgotrajna "igra", sedaj jih pluje že 300

Majda Horvat, 10. 12. 2020
Majda Horvat
Bojan Horvat in Andraž Bencak delata v montaži.
Aktualno

Proizvoda s toliko inovacijami, kot so jih ustvarili pri razvoju čolna Roto 450s, v podjetju Roto še niso imeli. Tehnološko dosegli bistven napredek v proizvodnji in razvoju polietilenskih čolnov.

Podjetje Roto je vodilni evropski proizvajalec z več kot 45-letnimi izkušnjami v industriji rotomouldinga, več kot dvajset let pa je povezano tudi z navtiko, saj z rezervoarji za vodo, fekalno vodo in gorivo za barke zadosti 40 odstotkom potreb evropskega trga. Na osnovi teh izkušenj so pred časom zagnali proizvodnjo izdelovanja kajakov in kanujev, nato pa našli partnerja, s katerim so začeli snovati razvoj čolna. Čoln Roto 450s je letos prejel najvišje, zlato priznanje za inovacijo Gospodarske zbornice Slovenije. Gre za lahek polietilenski čoln, ki se ponaša z izjemno togostjo in odpornostjo proti udarcem, lupina čolna je izdelana iz treh plasti, mogoče pa jo je reciklirati oziroma izdelati iz recikliranega materiala. Dobre lastnosti čolna so dosegli s številnimi inovativnimi pristopi pri izdelavi.

roto1
Majda Horvat
Suzana Flisar in Matjaž Pavlinjek ob čolnu, ki je ponos podjetja.


Korak za korakom na dolgi poti
»To je bila dolgotrajna igra, pri kateri so nekateri celo obupali. Midva nikoli,« sta povedala avtorja inovacije Matjaž Pavlinjek, direktor družbe Roto, in Suzana Flisar, vodja proizvodnega programa Marine. Sedem mesecev so se ukvarjali samo s problemom, kako pri izdelku, ki je v enem kosu, z uporabljeno troslojno tehnologijo doseči pravilno razporeditev materiala. Z namenom iskanja izboljšav so razkosali kar 80 lupin. To je bilo videti tako, da so namestili orodje, izdelali pet do deset kosov, potem pa jih razrezali in analizirali pomanjkljivosti. Orodje so nato sneli, ga vrnili v orodjarno, nato pa izboljšanega vrnili v proces dela. »Nekaj podobnega poznajo vrhunski športniki. Tudi mi smo dokaj hitro dosegli 97-odstotno popolnost, a o vrhunskosti izdelka so odločali zadnji trije odstotki,« je povedala Flisarjeva.

roto2
Majda Horvat
Ekipa v proizvodnji: Marjan Sever, Ludvik Sukič s sinom Francem. Med njimi tudi Suzana Flisar.

»Smo res to mi ustvarili?«
Zamisel o razvoju čolna se je rodila leta 2017, naslednje leto so se v podjetju ukvarjali z njegovo konstrukcijo in izdelavo potrebnega orodja, prvi čoln so splavili poleti 2019 na Ptujskem jezeru. »To je bil dogodek, na katerem smo bili vsi, ki smo sodelovali pri ustvarjanju čolna, zaposleni iz proizvodnje, montaže in konstrukcije, pa tudi midva s Suzano. Nismo si upali pričakovati preveč, toda že po prvi vožnji smo bili navdušeni nad tem, kako dobre plovne lastnosti ima,« je povedal Matjaž Pavlinjek. V čoln se je usedlo kar šest ljudi in kljub takšni obremenitvi je še vedno glisiral. »To je bil izjemno čustven dogodek, tudi za fante iz proizvodnje, ki so dobili kar kurjo polt. To je 'bomba', smo si dejali in se spraševali, ali smo to res mi ustvarili. Še zdaj podoživljam te občutke, ta ponos, ki smo ga ob tem čutili vsi, celotna ekipa, ki je ustvarila čoln,« je povedala Suzana Flisar.
Čoln so prvič razstavili januarja letos na največjem sejmu plovil in vodnih športov v Düsseldorfu, kjer so pridobili tudi nekaj novih posrednikov za prodajo. Prvi tovornjak, naložen s čolni, so poslali na Norveško še isti mesec. Zanimanje kupcev iz različnih držav je bilo na začetku precejšnje, potem pa je zaradi epidemije nekoliko zastalo. A le za kratko obdobje, povesta sogovornika. Ta čas so izkoristili za razvoj opreme čolna glede na različne namene uporabe in potrebe kupca.

roto5
Majda Horvat
Tomaž Šoš in Goran Rajnar iz razvojnega laboratorija.

V enem čolnu niz inovacij
Zakaj je Rotov čoln 450s tako poseben, če vemo, da je na trgu že veliko polietilenskih čolnov različnih proizvajalcev? Drugačen je zaradi konstrukcije in tehnologije izdelave, kar je skupaj prispevalo k njegovim boljšim lastnostim. Narejen je s trislojno tehnologijo in je zaradi tega izrednotog, v trupu na dnu čolna pa sta vzdolžno vgrajena dvaškatlasta profila, ki preprečujeta, da bi se čoln pri večji hitrosti in spreminjanju smeri zvijal. In ker se ne zvija, je zelo dobro vodljivin varen. Ta profila sta zaprta, kar preprečuje vdor in zastajanje vode, v kateri bi se razrasle alge. Čoln je tudi zelo lahek, kar pomeni, da se v njem lahko prevaža več ljudi, potrebna moč motorja pa je glede na skupno težo zato lahko manjša, kar je prav tako pomembno z ekološkega vidika.
Za proizvodnjo čolna uporabljajo posebej izdelano orodje, ki tudi omogoča dodajanje materiala v treh korakih. Ta se mora enakomerno porazdeliti po celotni obliki, visoka temperatura v komori oziroma peči pa mora orodje, ki se vrti na vse strani, enakomerno objemati. »To je izjemno zahtevno delo, orodje je namreč veliko in da dosežemo enakomerno debelino stene, je treba uporabiti številne trike. Pri tem je treba biti zelo natančen in dobro poznati tehnologijo,« pove sogovornik. »Sama na predstavitvah vedno poudarim, da enoslojni čoln lahko izdelajo načeloma vsi proizvajalci, ki uporabljajo rotomoulding tehnologijo, toda trislojna izvedba loči dobrega od najboljšega,« doda Flisarjeva.

roto4
Majda Horvat
Tako poteka postopek nasutja materiala za eno od treh plasti.

Komisija podelila zlato
Ob uporabi trislojne tehnologije je torej inovativna tudi vgradnja vzdolžnih profilov, česar doslej ni uporabil še noben proizvajalec, in vse to ter izboljšane lastnosti čolna Roto 450s sta avtorja inovacije tudi uspešno predstavila pred člani komisije za oceno inovacij pri Gospodarski zbornici Slovenije. »Čoln je za nekoga samo čoln in teh je na trgu res veliko, toda naš čoln je resnično nekaj novega,« poudari Flisarjeva. »Tehnološko smo naredili bistven napredek v proizvodnji in razvoju polietilenskih čolnov, proizvoda s toliko inovacijami, kot smo jih razvili pri tem, doslej še nismo imeli,« pa pravi Pavlinjek.

Pluje jih že 300 

Pri razvoju nagrajenega čolna so sodelovali predvsem z zastopnikom iz Norveške, ki je zelo dobro poučen, s katerimi težavami se srečujejo uporabniki čolnov. Prav tako so natančno preučili pomanjkljivosti čolnov različnih proizvajalcev, oboje jih je potem usmerjalo pri iskanju izboljšav. Najprej so se odločili za povsem drugačno zunanjo obliko čolna, tudi z namenom, da jih bodo lahko dali več v zabojnik za prevoz, kot to zmore konkurenca, kar je ob prodaji na globalnem trgu in stroških prevoza zelo pomembno. Potem so korak za korakom razvijali še vse drugo. Čolni, izdelani v podjetju Roto v Černelavcih, se zdaj že prevažajo na različnih vodah po vsem svetu, saj so jih letos izdelali približno 300, za prvo četrtletje prihodnjega leta pa imajo samo iz Skandinavije naročila za novih 200 čolnov. Novo plovilo so letos že predstavili v Sloveniji, na Hrvaškem, v Franciji in Italiji, od koder prav tako pričakujejo večje povpraševanje, zato so se v podjetju že začeli ukvarjati z vprašanjem, kako bodo s proizvodnjo sledili povpraševanju. Zdaj lahko proizvedejo dva čolna na dan, cilj pa je, da bi izdelali tri.

čoln Roto matjaž-pavlinjek