Kot je znano, bo 120 bencinskih servisov družbe OMV Slovenija prevzela madžarska naftna korporacija Mol v partnerstvu s hrvaško Ino, v kateri ima Mol prav tako 49,1-odstotni lastniški delež. Večina prevzetih bencinskih servisov bo v prihodnosti delovala pod blagovno znamko Mol, okoli 20 odstotkov teh servisov pa bo prevzelo podobo Ine. Gre predvsem za servise na tistih področjih, kjer danes v neposredni bližini delujeta Molov in OMV-jev bencinski servis. Prav tako bodo pod blagovno znamko Ine delovali zdajšnji servisi OMV na območju ob slovensko-hrvaški meji. Péter Ratatics, izvršni direktor Mola, zadolžen za potrošniške storitve, pravi, da jih veseli, da bodo imeli v Sloveniji, kjer bodo s prevzemom OMV Slovenije dobili okoli 40-odstotni tržni delež, tako močnega tekmeca, kot je Petrol.
Preberite še
Odpri v novem zavihku(FOTO) Na slavnostni akademiji nagradili šole, učence in dijake ter mentorje
Murskosoboški regionalni center Zveza za tehnično kulturo Slovenije (ZOTKS) je v sklopu festivala Inovativnosti, Znanosti in Ustvarjalnosti mladih (IZUM) pripravil slavnostno akademijo. Na njej so podelili priznanja učencem in dijakom za državno tekmovanje iz znanja logike, osnovnim in srednjim šolam so podelili statuse raziskovalnih šol, prav tako so nagradili šole, ki so se najbolj izkazale z razstavljenimi izdelki, ter mentorje.
Prevzem družbe OMV Slovenija je vreden 301 milijon evrov, kako bo Mol financiral nakup? Bo za to najel tudi posojila in pri katerih bankah?
"Mol je s finančnega vidika zelo močna skupina. Načeloma bomo posel financirali s pomočjo posojil več bank in z izdajo obveznic, pri sami transakciji bomo uporabili tudi svoj denar. Torej gre pri izvedbi tega posla za kombinacijo več finančnih možnosti."
Sodeluje pri tem tudi banka OTP?
"Gre za sindicirana posojila več bank, s katerimi sodelujemo, OTP je zgolj ena od njih. Zato je težko reči, iz katere banke pride kateri kovanec in za kateri posel. To je pač običajen postopek financiranja s pomočjo možnosti, ki so na trgu."
Kako dolgo bo, potem ko boste dobili zeleno luč agencije za varstvo konkurence, trajalo "rebrandiranje" bencinskih servisov?
"Pri vsaki tovrstni transakciji so različne okoliščine, vendar načeloma želimo, da bi v enem letu vse prevzete bencinske črpalke začele delovati pod novo blagovno znamko."
Kakšna bo vloga družbe Mol Slovenija po tem prevzemu? Kdo je bil podpisnik pogodbe?
"Pogodbo smo podpisali na več mestih hkrati, saj smo to morali storiti na Dunaju, v Budimpešti, Zagrebu in Sloveniji. Dejanski kupec in podpisnik pogodbe je sicer naša podružnica, ki je registrirana na Nizozemskem za namen tega prevzema. To je običajna praksa. Z operativnega vidika pa bo za poslovanje vseh obstoječih in prevzetih servisov zadolžena družba Mol Slovenija."
V prevzeti družbi OMV Slovenija bo Ina povečala lastniški delež na 30 odstotkov. Bo ta družba kasneje preimenovana in združena z družbo Mol Slovenija?
"Trenutno je še prehitro povedati, ali se bodo te družbe združile ali pa bo OMV Slovenija kasneje postala hčerinska družba Mol Slovenija. Tudi mi potrebujemo čas, da raziščemo vse možnosti. Pri tem se nam ne mudi, za to imamo še nekaj mesecev časa. Zdaj čakamo na odobritev agencije za varstvo konkurence, medtem pa lahko najdemo najboljšo možnost za optimizacijo naše korporativne strukture."
Bo sedež družbe, ki bo na čelu te strukture, v Murski Soboti ali Ljubljani?
"Sedež za zdaj ostaja v Murski Soboti, kjer smo se ravnokar preselili v novozgrajeno poslovno stavbo z odličnimi pogoji za delo. Ampak v več državah delujemo na več različnih lokacijah. Tudi recimo OMV Slovenija deluje na ta način na dveh lokacijah v Ljubljani in Kopru. V Sloveniji bomo prav tako ohranili več obstoječih lokacij, kar je skladno z novimi načini poslovanja, ki jih je prinesla pandemija. S pomočjo virtualnega sodelovanja je delo z več lokacij danes tudi zelo enostavno. Ampak moramo najprej še spoznati podjetje, ki ga prevzemamo, in nove sodelavce. Kasneje se bomo odločili, kako optimizirati poslovanje."
V lastniški strukturi Mola ima madžarska država manjši delež, poleg deležev z državo povezanih skladov. Kako pa vam madžarska vlada pomaga pri vaših ambicijah za širitev na območju srednje in vzhodne Evrope?
"Podpira nas zgolj kot eden od delničarjev. V tem trenutku ima vlada neposredno v Molu petodstotni lastniški delež. Skladno s tem nima nobene posebne vloge pri upravljanju družbe, niti nima zagotovljenega predstavnika v upravnem odboru. Mol vse odločitve sprejema zgolj na podlagi poslovnih kriterijev, politika nima na to nobenega vpliva. Pri poslovanju zasledujemo izključno interese delničarjev. Vseh delničarjev, ne samo enega."
Imate v bližnji prihodnosti še kakšne prevzemne tarče na območju srednje in vzhodne Evrope?
"V tej regiji smo zelo aktivni. To je naša domača regija, kjer poznamo kulturo in navade potrošnikov. Vse možnosti na trgu skrbno preučujemo. Pred kratkim smo na Madžarskem prevzeli poslovalnice Marché, kar se odlično vključuje v našo strategijo razvoja v delu, ki ni povezan s prodajo goriva, s tem prevzemom smo dobili tudi pomemben know-how. Poljska je prav gotovo država, ki je na vrhu naših prioritet, dobre obete za rast imamo tudi v Romuniji. Prav tako bi bila lahko Srbija dobra država za našo širitev v prihodnosti. Kot vemo iz izkušenj ostalih držav v regiji, pot približevanja Evropski uniji pomeni rast gospodarstva in BDP. Menim, da je še vse to pred Srbijo, zato tam obstaja potencial. Do leta 2025 želimo upravljati z več kot 2200 bencinskimi servisi. Zdaj jih že imamo nekaj več kot 1900 in še te, ki jih bomo prevzeli od OMV. Smo torej na dobri poti do cilja, ampak za to potrebujemo še organsko rast in nove prevzeme."
Mol za prevlado na območju srednje Evrope že dalj časa tekmuje ravno z avstrijskim OMV-jem, ki je v preteklosti imel tudi namero prevzeti Mol. Bi glede na zadnji razplet dogodkov lahko rekli, da Mol zmaguje v tej tekmi?
"Ne, to bi bila preostra izjava. Kar se je dogajalo v zadnjih 20 letih, je preteklost. V tej branži zadeve nikoli niso osebne, gre za posel. OMV je res skušal prevzeti Mol, ampak so takrat Evropska unija in naši delničarji zavrnili ta poskus. Zatem je leta 2009 prišla kriza, ki ji je sledilo obdobje gospodarske rasti. Danes pa se že vsi ukvarjamo z vprašanjem trajnostnega razvoja. To ima velik vpliv na naftno industrijo, že zaradi teženj po zmanjšanju emisij CO2. Vprašanje prihodnosti fosilnih goriv je naftne družbe porinilo v snovanje novih razvojnih strategij. Pri tem imata OMV in Mol nekoliko različni strategiji. Imamo sicer iste temelje, še vedno oboji delujemo v segmentu upstream in oboji se preoblikujemo. Mi smo v zadnji fazi gradnje objekta za proizvodnjo poliola v Tiszaujvarosu, ki predstavlja največjo investicijo na Madžarskem, vredno kar 1,3 milijarde dolarjev. OMV je prav tako povečal svoj lastniški delež v petrokemičnem podjetju Borealis. Torej imamo podobne interese in bomo še naprej tekmeci. V maloprodaji pa imamo zelo različne pristope in tu vidim našo priložnost, predvsem na področju zadovoljstva strank. Zaradi tega smo tudi vzpostavili organizacijo za potrošniške storitve, ki jo vodim znotraj Mola. Na drugi strani OMV ni ločil maloprodaje od downstream segmenta. Mi imamo povsem drugačen pristop in želimo postati za potrošnike na poti relevantni z vidika kakovosti izdelkov in storitev. Prav zaradi tega bodo vse nepremičnine, ki jih prevzemamo, v prihodnosti za nas strateškega pomena. Ne glede na to, na kakšen pogon bodo avtomobili, jih bo namreč nekje treba napolniti. Prav tako boste nekje še vedno želeli popiti svojo kavo."
Napovedali ste, da boste slovenski trg v prihodnje oskrbovali z gorivom iz rafinerije v Százhalombatti, prav tako so iz Ine sporočili, da bodo v prihodnje prevzeli oskrbo bencinskih servisov Mola in Ine v Sloveniji. Kako bo potekala ta oskrba?
"Ina je del Molove družine. Torej je vse, kar delamo tam, vključno z rafinerijo na Reki, podvrženo standardom skupine Mol. Kar delamo na naših rafinerijah v Bratislavi in Százhalombatti, lahko vidimo tudi v reški rafineriji. Nikoli ne bi dovolili, da bi prišla na trg kaplja goriva, ki ne bi ustrezala tem standardom. Na Reki izvajamo tudi 600 milijonov dolarjev vredno modernizacijo rafinerije, po kateri bodo tam razpolagali z najnovejšo tehnologijo. V prihodnosti bomo torej slovenski trg oskrbovali iz različnih virov, kar je optimalno tudi v primeru morebitnih vzdrževalnih del na kateri od rafinerij. Na koncu koncev pa to za nas niti ni najpomembnejše, saj je pomembna samo kakovost goriv."
Je bil prevzem vedno zamišljen v obliki sodelovanja Mola in Ine, ali je to pobudo, tudi zaradi razvoja reške rafinerije, sprožila hrvaška vlada, glede na to, da je Hrvaška pomemben solastnik v Ini?
"Ne. Že od samega začetka tega posla je bilo jasno, da je Ina 7,75-odstotni lastnik družbe OMV Slovenija, zaradi česar je bila tudi ves čas poleg pri nakupu preostalega poslovnega deleža, saj je že bila družbenik. Vendar je v vseh pogledih Mol na slovenskem trgu močnejša blagovna znamka. Tudi hrvaški politiki so prepoznali visoko učinkovitost Mola v Sloveniji, zaradi česar so se hrvaški partnerji v Ini zlahka strinjali, da bo obstoječe in nove bencinske servise Ine v Slovenji upravljala družba Mol Slovenija."