Na dosedanjih koalicijskih vrhih je vlada obravnavala zdravstveno reformo, reformo plačnega sistema v javnem sektorju in reformo stanovanjske politike. Vse navedene reforme so bile tudi javno predstavljene z določeno časovnico, a kljub že precejšnjemu zalogaju, se vlada ne namerava zaustaviti in snuje tudi druge reforme. Med njimi je verjetno najbolj pomembna reforma davčnega sistema, ki je tako ali drugače povezana s vsemi ostalimi. Novim davkom se že zaradi vira financiranja vseh ostalih reform ne bomo mogli izogniti. Tu so še neizbežna pokojninska reforma, reforma šolstva in reforma pravosodnega sistema, vzporedno pa so stekle tudi aktivnosti v zvezi z ustavnimi spremembami. Ob stabilni podpori in prepričljivi večini vladne koalicije v državnem zboru so pričakovanja seveda velika, a na reformni poti bo še precej izzivov in preprek - čas pa neusmiljeno teče.
Preberite še
Odpri v novem zavihkuLelosi obuja duh Mure: V soboškem proizvodnem obratu se obeta več kot 100 novih zaposlitev
Hitro rastoče kamniško podjetje del proizvodnje iz Kitajske seli v kompleks nekdanjega tekstilnega giganta v Murski Soboti.
Kako vidijo napovedane reforme, smo povprašali pomurske poslance. Odgovori seveda varirajo glede na klasično delitev na koalicijo in opozicijo.
Poslanci Svobode se zavedajo odgovornosti
Tako pomurski poslanci, ki so del poslanske skupine Svoboda (Tine Novak, Sara Žibrat, Vera Granfol) zatrjujejo, da so zastavljeni cilji jasno zapisani v koalicijski pogodbi in od njih ne odstopajo. "Poti, kako zagotoviti kakovostno in dostopno javno zdravstvo, pravičnejši plačni sistem in cenovno dostopna stanovanja, je seveda več in zato je pomembno, da smo poslanci kot zakonodajalci vključeni v načrtovanje teh poti. Od pristojnih ministrstev med drugim pričakujemo zakonske predloge, ki bodo zagotovili transparentno delovanje zdravstvenih zavodov in ZZZS-ja, odpravili plačne razrede pod minimalno plačo in zagotovili vire financiranja za nadgradnjo stanovanjskega fonda. Kot pomurski poslanci pozdravljamo namero ministra za zdravje, da bo reforma prilagojena potrebam in specifikam regij, ter ministra za solidarno prihodnost, da država podpre delovanje stanovanjskih skladov v vseh regijah," pravijo poslanci Svobode, ki se strinjajo, da nobena reforma ne bo mogoča brez ustrezne davčne politike.
Ravno davčna reforma bo predmet naslednjega koalicijskega vrha, sledila pa bo, tako pravijo v Svobodi, tudi pokojninska reforma, ki bo zagotovo odvisna od priprave izvedljivega zakona o dolgotrajni oskrbi. "Tega moramo v državnem zboru sprejeti še pred začetkom naslednjega leta, cilj pa je, da vzpostavimo učinkovito in sistemsko financirano dolgotrajno oskrbo, ki bo dostopna vsem uporabnikom ne glede na njihov ekonomski položaj," pojasnjejo pomurski poslanci največje vladne stranke. Časovnica, ki jo je predstavil premier Robert Golob, je po njihovem mnenju primerno ambiciozna, saj da so s sedanjim delom na ravni vlade in državnega zbora pokazali, da se zmorejo učinkovito usklajevati in odzivati na nestabilne razmere, ki jih prinašata postkovidna in energetska kriza.
"Ves čas mandata potekajo pogajanja s sindikati, vzpostavljen je dialog na Ekonomsko-socialnem svetu, na ravni strateških svetov se sodeluje s stroko in civilno družbo. Poslanci veliko lažje sprejemamo odločitve, če vemo, da obstaja širok konsenz glede načrtovanih sprememb. Poslanci Svobode zastopamo največjo vladno stranko, zato se zavedamo svoje odgovornosti, da se držimo začrtanih poti in ne dopustimo, da bi koalicija popustila raznim pritiskom," so še poudarili.
Gorički poslanec bi najprej urejal davčno reformo
Po mnenju Damijana Zrima, poslanca Socialnih demokratov, predstavljena zdravstvena reforma prinaša resničen preobrat, je pa nemogoče vedeti, ali bo lahko izvedena v zastavljenih rokih. "Imamo poslovniške roke in pogajanja, ki lahko vodijo do zamika," pojasnjuje Zrim, ki je sicer kritičen glede reforme plačnega sistema, saj bi po njegovem mnenju morali prvo urediti ravno davčno reformo, od katere je odvisno vse ostalo.
"Kar pa zadeva stanovanjsko politiko, smo v SD pripravljeni pristojnemu ministri predstaviti naš zakon, ki ga imamo tudi že pripravljenega. Sicer pa v v slogu Levice: stanovanja za vso Slovenijo, ne zgolj za Ljubljano," poudari pomurski poslanec iz vrst SD, ki se je nedavno vrnil iz Združenih držav Amerike, kjer se je udeležil vsakoletnega zaslišanja Generalne skupščine Združenih narodov za članice in člane nacionalnih parlamentov.
Horvat ni optimističen
Veliko bolj kritičen je, pričakovano, Jožef Horvat, poslanec opozicijske Nove Slovenije. Kot pravi, smo spremljali dva vrha koalicije z močnim teatralnim pridihom. "Predstava je bila tako uspešna, da bi človek kmalu zapadel v prepričanje, da je Slovenija rešena," je piker izkušeni pomurski poslanec, ki glede zdravstvene reforme postavlja pod vprašaj vlogo predsednika vlade, ki je nekako prevzel glavno besedo pri izpeljavi reforme. "Uspešnost ''zdravstvenega'' vrha koalicije je najbolj navdušila ''koordinatorja'', ki je zvestobo koaliciji napovedal do leta 2030. Ravno tukaj pa nastane problem, ki ga je na seji državnega zbora samo par dni po vrhu koalicije razgalil poslanec Levice, ko je jasno napovedal podporo socialističnemu reševanju zdravstvenega sistema, kar lahko razumemo kot prvi NE osnutku rešitev, ki jih je nakazal predsednik vlade," nadaljuje v kritičnem tonu Horvat, ki sicer pozdravlja nekatere rešitve za modernizacijo zdravstvenega sistema, saj so blizu rešitvam, ki jih zagovarjajo v NSi. "Glede na sestavo strateškega sveta za zdravstvo pričakujemo dobre predloge rešitev, upam, pa da vlada strateškega sveta ne bo izrabila zgolj kot dimno zaveso. Do sprejema ustrezne, torej resnično reformne zakonodaje v državnem zboru pa bo, kljub udobni večini, za koalicijo velika preizkušnja. Ne izključujemo pa možnosti, da bo prišlo zgolj do kozmetičnih popravkov zakonodaje, ki se bodo imenovali reforma," pravi poslanec NSi, ki je kritičen tudi glede reforme plačnega sistema v javnem sektorju. To je namreč, po njegovih besedah močno začinil sam predsednik vlade, ko je brez zakonske podlage, brez sklepa vlade, sodnikom in tožilcem obljubil mesečni dodatek k plači v višini 600 evrov. "To je vznemirilo mnoge sindikate, ki podobne obljube niso dobili. Pristojna ministrica miri z obljubo ''vsi bodo na boljšem''. Če upoštevamo, da je v javnem sektorju zaposlenih okrog 190.000 ljudi in da za plače v javnem sektorju porabimo več kot pet milijard, se ob vseh obljubah, ki prihajajo iz vladnih krogov, moramo vprašati tudi o vzdržnosti javnih financ," opozarja Horvat, ki spomni tudi na predvolilno obljubo ob 30.000 novih stanovanjih.
"Podaljškom obljube za čas po letu 2026 verjamejo samo najbolj naivni. Administrativni všečni dvig minimalne plače je drastično zmanjšal ali celo izničil kreditno sposobnost posebej mladih družin in jim tako potopil željo po lastnem, ne državnem, stanovanju. Pa da se razumemo, vsem privoščim višje neto plače. Bi jih tudi imeli, če bi vladna koalicija ne spreminjala zakona o dohodnini, ki smo ga sprejeli marca 2022," še podčrta pomurski poslanec iz vrst Nove Slovenije.
Manjšinca bosta reforme podprla
Ferenc Horvath, poslanec madžarske narodne skupnosti, pozdravlja pripravljenost vlade, da pristopi k tako zahtevnim projektom, saj po njegovi oceni v Sloveniji zamujamo z izvedbo reform na več področjih. "V kolikšni meri bodo reforme izvedljive in uspešne, je v tem trenutku verjetno nemogoče napovedati, saj so vsa tri področja prepletena z mnogimi interesnimi strukturami, ki spremembam niso preveč naklonjena," opozarja manjšinski poslanec in dodaja, da so v poslanski skupini narodnih skupnosti v podobonih prizadevanjih vlado vedno podpirali in jo bodo tudi tokrat. "Seveda se pa zavedam, da reforme ne bodo v celoti rešile problematiko z aktualnega področja, pričakujem pa, da bodo spremembe prispevale k večjemu zadovoljstvu občank in občanov na vseh področjih," še doda Horvath.
Še zmeraj pa ni prišlo do napovedanega podpisa dogovora o sodelovanju vlade in poslancev obeh narodnih skupnosti. Ta je še zmeraj v fazi usklajevanja, pojasnuje Horvath in poudarja, da tudi brez podpisanega dogovora projekti in financiranje potekajo nemoteno, saj sodelovanje z uradom za narodnosti, ministrstvi in drugimi institucijami poteka nemoteno, Komisija za narodni skupnosti pa je podprla sklep za povečanje sredstev za obe avtohtoni narodni skupnosti za naslednje programsko obdobje.