vestnik

Lokalne volitve: Še vedno brez pravega središča

Ines Baler, 8. 11. 2018
Ines Baler
Alojz Glavač, župan Občine Moravske Toplice, lovi ravnovesje v razvoju Moravskih Toplic in drugih krajev.
Aktualno

Urejanje središča najbolj turistične pomurske občine. Glavač bi se držal preverjenega recepta, Vojkovič razmišlja o podjetniški smeri. 

Moravske Toplice, ki so najbolj turistična občina v Pomurju, še vedno nimajo pravega središča. Pred nekaj meseci so se sicer lotili projekta Vizija prostorskega razvoja Moravskih Toplic z vključevanjem javnosti. Ta je financiran iz Evropskega socialnega sklada, vključila pa sta se strokovna javnost ter domače in širše prebivalstvo. Svojo vizijo preureditve kraja so predstavili študenti različnih smeri, kar je bil po besedah župana Alojza Glavača prvi korak k projektiranju in načrtovanju v arhitekturnem in prostorskem smislu. »Nekatere dejavnosti v osrednjem delu kraja že potekajo. Projekt Zvitorepec, ki pomeni urejanje prireditvenega prostora, potem urejanje komunalne infrastrukture, ki je za to potrebna, kot so podzemeljski vodi, kanalizacija, meteorne vode in javna razsvetljava,« pojasnjuje Glavač.
Predvsem si ureditve središča želijo turistični ponudniki v kraju. Direktor Term Vivat Metod Grah pravi, da z občino sicer dobro in precej sodelujejo, si pa želi, da bi se v smislu ureditve kraja naredilo več. »Ko prideš v Moravske Toplice, kraj ne izraža destinacije mondenega turizma, ki se ga hočemo iti.« Dodaja, da tako sami zaman vlagajo v investicije in produkte, ki so zanimivi za širši evropski in svetovni trg. Je pa Grah zadovoljen, da se pripravlja strategija razvoja središča. Župan želje in zahteve turističnih ponudnikov razume, a pravi, da morajo oni razumeti tudi občane. »Ni vse samo središče. Smo velika občina. Tisti v Moravskih Toplicah morajo razumeti tudi najmanjše, ki prav tako potrebujejo razvoj, denarja pa ni nikoli dovolj. Nekateri pravijo, da je treba najprej urediti Moravske Toplice in nato druge kraje, spet drugi, da imajo v Moravskih Toplicah že vse, naj delamo drugod. Ves čas je treba loviti neko ravnovesje,« dodaja Glavač, ki kandidira za nov mandat.

Problem je lastništvo

Če bo ponovno izvoljen, je dejal, se bodo na občini držali trenutnega recepta. Da bodo nekako usklajevali potrebe občanov in hkrati ne zanemarili turistov, ki so po njegovem mnenju za občino pomembni. Veliko ljudi namreč od tega živi. Ideje študentov o novi podobi in funkcionalnosti kraja, o katerih smo pisali tudi mi, so podobne kot želje občine: »Občina ni lastnik prostorov, to je največji problem. Večina jih je v lasti Save Turizma, nekaj v lasti Mercatorja in Cerkve. Se pa z lastniki dogovarjamo, imamo urejene stavbne pravice.« Ideja je tudi, da bi se občinska zgradba preselila v trenutno Mercatorjevo poslovalnico. A Glavač dodaja, da to ne bo enostavno: »Mogoče bi poskusili Mercatorju zagotoviti ustrezno lokacijo ali pa nadomestilo.« Župan pojasnjuje, da je prostorska ureditev dolgotrajen proces, odvisen tudi od finančnih zmogljivosti.



Oba županska kandidata se strinjata, da bi se na Kranjčevi ulici umiril promet, imata pa vsak svojo vizijo. Glavač je povedal, da kot kmetijska občina ne morejo kmetovalcem dejati, da se s kombajnom ne morejo peljati skozi vas. Dolgoročno pa si želi, da bi bil turistični del ločen od tranzitnega. Borut Vojkovič, županski kandidat Liste za razvoj turizma, podjetništva in podeželja v občini Moravske Toplice, kot dobre rešitve navaja krožišče, ureditev poti za pešce in kolesarje, ureditev parka, drevoreda in javnega prostora za prireditve. »Sprva bi omejili hitrost vožnje na 40 kilometrov na uro, namesto predvidenih 30. Dobre so tudi zamisli o treh paviljonih, pokriti garaži, športno-rekreacijskih površinah, pokriti tržnici in ureditvi prostorov za gostinsko dejavnost in butične trgovine,« dodaja Vojkovič.
Metod Grah pa si predvsem želi, da bi bila turistična ponudba v kraju boljša. »Če infrastruktura temu ne sledi, je tudi tega manj. Želimo imeti nekaj, da bi podaljšali dobo bivanja turistov z 2,9 dneva na štiri dni, a za to moramo imeti ponudbo,« pojasnjuje. Po njegovem mnenju je zato ključnega pomena, da se uredi središčni del, na primer z vodometi, prodajnimi saloni, ponudbo domačih dobrot, pomemben pa je tudi prireditveni prostor, kjer bi turističnoinformacijski center prirejal prireditve, kjer se bodo lahko gostje srečevali. »Smo spalno naselje, kar pa ni dobro. Že tri ali štiri leta se trudimo, da bi uredili brezplačno povezavo, kot se dela v svetu. Da bi Mursko Soboto, ki je gospodarsko središče, povezali s turističnim središčem vsaj štirikrat na dan zastonj. Da bi se avtobus pripeljal do Term 3000, do Term Vivat, gostje bi se odpeljali na oglede in trošili denar. To je povezovanje, lokalno prebivalstvo pa bi se lahko obenem vozilo na kopanje,« še dodaja Grah.

c2385565f1fc00d3261c0ccabcf5791b
Ines Baler
Kdaj bodo s središčem Moravskih Toplic zadovoljni tako turistični ponudniki kot domačini in občina?

Delati počasi ali hiteti?

Turistični ponudniki bodo, upoštevajoč lastniška razmerja, pripravili tudi svoj pogled na to, kako naj bi bil kraj videti. »Predlagali bomo, da bi bilo ob vhodu v Moravske Toplice, kjer se gre na desni strani proti golfskim igriščem, krožišče. Tako bi že upočasnili promet, potem pa bi naredili podhod, iz katerega bi bil izhod na drugi strani pri križišču. To pomeni, da bi republiško cesto spravili pod zemljo, zgoraj pa bi nastala lepa ploščad, sprehajalna steza,« razmišlja direktor Term Vivat. Da kraj nima izoblikovanega središča, Vojkovič krivi občino. »Menim, da je to posledica dosedanjega razvoja kraja brez jasno izdelane strategije prostorskega in urbanega razvoja v zadnjih desetletjih, ki bi sledila sodobnim in strokovnim smernicam razvoja turističnih krajev. Če bi občina že v preteklosti sodelovala in v razvojne procese aktivno vključevala stroko, lokalno prebivalstvo, turistične ponudnike in turiste, se zdaj ne bi spopadali s to problematiko,« pravi županski kandidat.



Grah bo zadovoljen, če bo, kot pravi, beseda meso postala v treh letih. Glavač pa dodaja: »Vemo, kako, in vemo, kje je problem. Če nimamo denarja, da bi kaj naredili, je dobro, da ne delamo napak, da se ne zaletimo. Tisti, ki pridejo, bolj od daleč vidijo, kaj so sinergije med domačini in turisti. Na Bledu recimo domačine moti, če pridejo turisti in puščajo avtomobile kjer koli, zato so to omejili. Tudi turizem mora iskati sinergijo, ne pa, da naj se turistov ne tiče, kaj imamo mi kot domačini.« Vojkovič si za naprej želi, da občina razmišlja v podjetniški smeri in išče skupne rešitve z lastniki, ki bi bile čim prej uresničljive za vse deležnike. Omenja recimo javno-zasebna partnerstva. »Občina mora medtem poskrbeti za posodobitev turistične in druge obvestilne signalizacije ter boljšo in povezano promocijo celotne turistične in druge ponudbe, tako v Moravskih Toplicah kot v drugih krajih v občini,« pojasnjuje. Z listo pa bi si prizadeval za vzpostavitev razpršenega hotela, ki bi imel sedež v središču Moravskih Toplic, skrbel pa bi za enakomerno razporejanje turističnega obiska, prenočitev in drugih storitev po celotnem območju občine.
Ines Baler

moravske-toplice turizem volitve prihodnost