»Jože Kološa izvira iz fotografske družine, od dedka, mame in očima je prevzel tako mojstrsko obrt kot atelje. Relativno zgodaj je zapustil rodno Prekmurje, saj ju je potreba po zaslužku in drugačnem življenju s soprogo odpeljala v Koper, kjer je tudi aktivno deloval kot fotograf. S to razliko, da je bil v Murski Soboti fotograf v ateljeju, fotografiral je osebe, dogodke, na Primorskem pa je glavnino časa posvečal industrijski fotografiji, ki ga je tudi pripeljala do njegove umetniške eksperimentalne fotografije,« razloži kustosinja. Pripomni še, da je bil Kološa tudi Vestnikov fotoreporter. Pri listanju starejših časopisnih izdaj je možno najti ob njegovih zanimivih fotografijah skorajda poetično-kritične podpise, za katere sogovornica domneva, da jih je pisal sam. Prvo obdobje, ki obsega njegovo delo med letoma 1936 in 1959, je prepleteno s podobami domačega kraja, domačega človeka ter Murske Sobote. »Pokrajina nam je z njegovimi zapisi ostala blizu, se pa relativno hitro začnejo pojavljati tudi temne sence na fotografijah dvorišč, pokrajine in to vodi v njegov črni cikel. Se pravi fotografije, ki še vedno upodabljajo iste motive, vendar v drugi likovni govorici.« Iz tega je pozneje Kološa tudi izpeljal industrijske fotografije. Med drugim v ciklu Humanizem železa, kjer so glavni motiv postali kovinski predmeti, ki skupaj s sencami sporočajo globljo in drugo zgodbo, še pravi Andrejkova.
Preberite še
Odpri v novem zavihku(KAVČ #15) Nika Kovač: "Redko sem očarana, doma so me učili, da moram biti kritična – še posebej do politikov"
Sociologinja, antropologinja in vodja Inštituta 8. marec je postala sinonim za gibanja, ki spreminjajo družbo – od pravic žensk in enakopravnosti do pitne vode, medijske svobode in volilne participacije.
Zapis, meglica, oblak, duša, duh ...
Življenjske situacije, potovanje po Jugoslaviji in sodelovanje z drugimi umetniki, med drugim tudi z Jožetom Horvatom - Jakijem, so privedli do Kološevega zadnjega cikla, ki nosi naslov Svetlobni zapisi. Pri tem so na beli podlagi samo še sence nekih organskih snovi, ki se po besedah Andrejkove prikažejo kot zapis, meglica, oblak, duša, duh, fantazem. »Kološa je med prvimi v fotografijo uvajal procesualnost, specifične postopke kolažne gradnje, s ponavljanjem in multipliciranjem vred, torej komponiranjem različnih materialov znotraj slikovnega polja fotografije,« je že pred leti o njegovi veličini zapisal umetnostni zgodovinar Janez Balažic.
Blagostanje, notranji mir, ki ga je mesto izžarevalo
Avtorico razstave najbolj nagovarjajo Kološeve starejše slike. »Ta nostalgija za nekdanjim krajem, ki se ga deloma spominjam iz svojega otroštva, preden se je Murska Sobota začela spreminjati. Ko se je staro že umikalo novemu, ampak je, če rečem subjektivno, to še vseeno bilo v nekih okusnih kanonih.«
Danes je drugače, pa za to ne okrivi arhitekture in urbanizacije, pač pa potrošniško družbo. Na fotografijah tistega časa je namreč opaziti blagostanje, notranji mir, ki ga je mesto izžarevalo s cestami, hišami, drevjem, zelenjem. »Danes pa nam že barve, vsa ta sporočila podzavestno dvigujejo tlak, tudi če ne spremljamo dnevno novic na pametnih napravah. Pomiriti se v mestu ne moreš več. Narava je še zadnje zatočišče. Ta narava, ki jo je Kološa fotografiral in jo imamo v glavnem v črno-belih barvah, je k sreči na dosti lokacijah ostala ista,« meni Tamara Andrejek.
Njegova violina
Jeseni, natančneje septembra in oktobra, bodo v muzejski galeriji razstavili še Kološeve fotografske cikle in osebno zapuščino. Sogovornica pravi, da se številni Sobočani še spominjajo Jožeta Kološe, saj se je rad vračal v rodno Soboto. Razstavljena bo tudi njegova violina, saj je kot glasbenik nastopal v jazz zasedbah, ter nekatere družinske fotografije. Kustosinja še pove, da te prikazujejo pristen in ljubeč odnos do mame in sestre, ki je umrla leta 1942. »Mislim, da je smrt sestre v cvetu odraščanja na njegovi psihi pustila sledi in se je to tudi zlilo s prekmursko melanholijo in senčenjem. Nekakšna napoved minljivosti, ki se je izkazala za resnično, minljivost teh estetskih elementov, ki so bili in jih danes ni več,« opiše sobesednica.
Kološev kabinet
V Pomurskem muzeju je urejen tudi Kološev kabinet umetniške fotografije, v katerem hranijo čez 1600 izvirnih umetniških fotografij, desetine steklenih plošč, dvajset tisoč negativov, njegove fotoaparate, opremo ter strokovno literaturo.