V sodobnem kmetijstvu je traktor osrednji stroj, njegova naloga pa vleka različnih priključkov in priklopnikov, lahko pa poganja tudi različne vlečne in stoječe stroje. Ob vsestranski uporabi v kmetijstvu in veliki pomoči pri delu zaradi tehničnih pomanjkljivosti ali nepravilne uporabe lahko pomeni tudi veliko nevarnost. »Statistika kaže, da se zgodi največ nesreč popoldne po petnajsti uri, kar kaže na to, da je v Pomurju malo samostojnih kmetov in ljudje večino dela opravijo po službi,« z zanimivim podatkom v uvodu postreže Horvat.
Preberite še
Odpri v novem zavihkuDobro vino je še vedno cenjeno, ocenjujejo v Vinogradništvu Kolarič
Družina Kolarič je prve trte zasadila daljnega leta 1946. Na sedmih hektarjih vinogradov pridelujejo dvanajst sort, posebej ponosni so na svojo penino.
Najpogostejši vzroki nesreč so slaba ocena terena, ki vodi do zdrsa ali prevrnitve traktorja, vožnja čez rob, nepravilna prestava ali hitrost. Pa tudi neprevidna vožnja, skakanje na traktor, ki se premika, nezavarovana priključna gred in padec s traktorja ali prikolice.
Nevarna vožnja navzdol
Glede na kraj je največ nesreč na travniku. Travna ruša je namreč podlaga, na kateri imajo traktorske gume zelo slab oprijem. Zanimivo je, da traktor prej zdrsne na visoki suhi travi kot na pravkar pokošeni mokri travi. Nevarno je tudi oranje na strmini, saj traktor pri tem premaguje velike vlečne upore. Zato polagamo brazde vedno proti bregu, pri obračanju na koncu njive pa vedno zavijemo proti bregu.
Vožnja po hribu je zaradi konstrukcije traktorja prav tako nevarna. »Traktorist mora dobro poznati traktor, njegove zmogljivosti, da bo izbral pravilno prestavo za vožnjo po klancu navzgor in navzdol. Zelo nevarni so tudi traktorji z nesinhroniziranim menjalnikom, ki se zelo težko pretika. Prvo pravilo pri vožnji po strmini je, da ne prestavljamo. Pred vzponom mora traktorist izbrati ustrezno prestavo, da traktorju na sredini klanca ne bo zmanjkalo moči. Pri vožnji po klancu navzdol pa moramo izbrati tako prestavo, da se hitrost ne poveča tako, da bi morali zavirati,« pravi Horvat.
Pred uporabo preveriti sklope
Čeprav so v zadnjih letih v prometu čedalje novejši in hitrejši traktorji, še vedno ovirajo druge udeležence. Pri srečanju z velikim traktorjem morajo biti drugi udeleženci posebej pozorni. »Če traktor vozi pred nami, moramo paziti na nenadno in nenakazano zavijanje traktorja, na morebiti umazano, zakrito ali nedelujočo svetlobno opremo na zadnji strani in na priključke, ki so neoznačeni in segajo čez rob traktorja.«
Največja dovoljena širina motornega vozila, da še ne potrebuje posebnega spremstva, je 2,55 metra. To širino v kmetijstvu zlahka presežemo. Ob upoštevanju prostega profila ceste in cestnih objektov je lahko vozilo ali skupina vozil, s katerimi se pri gospodarski vožnji opravlja prevoz tovora, širše od dovoljenega za največ 20 odstotkov (3,06 metra). Do te širine priključka ni potrebno posebno spremstvo, traktor pa mora imeti, če priključek presega širino traktorja, vklopljeno rumeno rotacijsko luč.
»Traktor mora prav tako biti registriran ter tehnično brezhiben s prižganimi in čistimi lučmi ter odsevniki. Traktor dela v zelo neugodnih razmerah, zato so okvare posameznih sklopov, ki vplivajo na varnost, pogoste. Naloga traktorista je, da pred vsako uporabo preveri posamezne sklope, kot so svetlobna signalizacija, zavorni sistem, krmilni sistem in pnevmatike,« še pristavi Horvat.
Nikar med traktor in priključek
Veliko nesreč s traktorjem se zgodi že pri priklapljanju priključka k traktorju in njegovi nastavitvi. Nesreče nastajajo zaradi nestrokovnega in nepazljivega dela, ugotavlja Andrej Horvat. »Traktor moramo postaviti čim natančneje do priključka. Najprej namestimo spodnje dvižnice na ogrodje priključka. Sledi namestitev centralnega vzvoda. Potem namestimo kardansko gred pri kardansko gnanem priključku. Šele nato dvignemo priključek. Na koncu pa namestimo bočne stabilizatorje priklopa. Izkušnje kažejo, da precej voznikov slabo obvlada vožnjo, zato postavijo traktor preblizu ali predaleč oziroma levo ali desno od priključka. Še posebej neprevidni so tisti, ki pri priključevanju stojijo med traktorjem in priključkom.«