Po četrti redni seji vlade Roberta Goloba so pred mikrofon stopili slovenski premier, minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Matjaž Han ter minister za infrastrukturo Bojan Kumer, ki so predstavili prve ukrepe za blažitev posledic draginje. Na tiskovni konferenci je sicer večinoma nastopal zgolj premier Robert Golob, ministra pa sta igrala vlogo statista.
Preberite še
Odpri v novem zavihku(KAVČ #15) Nika Kovač: "Redko sem očarana, doma so me učili, da moram biti kritična – še posebej do politikov"
Sociologinja, antropologinja in vodja Inštituta 8. marec je postala sinonim za gibanja, ki spreminjajo družbo – od pravic žensk in enakopravnosti do pitne vode, medijske svobode in volilne participacije.
Regulacija najvišje cene je bila nevzdržna
Na današnji seji so se tako ukvarjali z nafto in naftnimi derivati ter tako naredili prvi korak in sprejeli prve ukrepe za blažitev energetske draginje. Kot je dejal predsednik vlade, se je nafta v letu in pol cena nafte na borzi dvignila za približno 75-odstotkov, temu pa maloprodajne cene v celoti niso sledile. V Sloveniji smo tako v istem obdobju imeli različne režime - od režima popolnoma sproščenih cen do režima, ki je po besedah Goloba "na silo vpeljal regulacijo maloprodajnih cen". Posledica tega so 100-milijonski zahtevki naftnih trgovcev po povrnitvi stroškov. "Ta režim je popolnoma nevzdržen z vidika realnosti," je poudaril Golob in bil kritičen do ukrepa Janševe vlade, ki bi sicer moral veljati do 10. avgusta.
Cene višje za 70 do 80 centov na liter, na avtocestah še več
"Ko smo se morali odločiti, kako naprej, smo v resnici šli nazaj v prihodnost. Vrnili smo se v režim reguliranih marž izven avtocest in sproščenih cen na avtocestah," je pojasnil premier in dodal, da trg izven avtocest ne deluje, saj imajo vsi ponudniki skoraj identične cene. Vlada je tako na današnji seji sprejela uredbo, ki stopa v veljavo v torek, 21. junija, posledica nje pa bodo cene pogonskih goriv, ki bodo po besedah Goloba primerljive s cenami v Hrvaški in hkrati nižje od cen pogonskih goriv pri naših zahodnih in severnih sosedih. Po poenostavljenih izračunih bi to, če bi že veljalo včeraj, pomenilo, da bi cena litra bencina znašala okoli 1,8 evra, litra dizla pa okoli 2,1 evra. Cene se bodo tako po ocenah premierja zvišale za okoli 70 do 80 centov na liter. Še višje pa bodo na avtocestah, kjer marža trgovcev ne bo regulirana. Tam bodo cene višje še za okoli 20 odstotkov. Marže trgovcev bodo regulirane naslednjih 12 mesecev, v obdobju prvih dveh mesecev pa bo ta po besedah Goloba za trgovce znižana. Ravno tako se bo država v prvih dveh mesecih po navedbah predsednika vlade "odpovedala vsemu, čemur se lahko", pri čemer gre verjetno za trošarino in druge dajatve, ki sestavljajo ceno goriva.
Zahtevki naftnih trgovcev bi lahko šli v višave
Kot je večkrat poudaril premier in nato tudi gospodarski minister Matjaž Han, gre za težko odločitev, ki pa je še vzdržna za potrošnike, hkrati pa se država na ta način izogne zahtevkom naftnih trgovcev, ki bi do konca leta znašali celo do 800 milijonov evrov. "To je tveganje, ki si ga nobena vlada ne more privoščiti," je bil jasen Golob, ki je napovedal ukrepe za prehransko draginjo in druge energente oziroma ogrevanje do konca meseca julija.
Vlada je na današnji seji istočasno sprejela določene usmeritve za omilitvene ukrepe, ki naj bi začeli učinkovati s prvim julijem za določene ciljne skupine, in sicer pri potnih stroških v javnem prometu in v kmetijstvu.