Na pobudo Prekmurskega društva General Maister Murska Sobota se je oblikovala tudi raziskovalna in strokovna skupina za projekt »Prekmurski jezik in kultura«, v okviru katerega so izdelali program interesne dejavnosti Prekmurski jezik in kultura za osnovne šole.
Preberite še
Odpri v novem zavihkuBine Pušenjak se je vrnil z zdravljenja v tujini, doma so jim pripravili sprejem
Bine Pušenjak je pri dveh letih in pol zbolel za tumorom osrednjega živčevja. Zadnjih šest tednov so z družino preživeli v Italiji na zdravljenju.
»Uspeh projekta je v veliki meri odvisen od dejstva, ali so ravnatelji osnovnih šol prejeto informacijo o interesni dejavnosti in letno pripravo za le-to posredovali učiteljem na šoli; od tega, koliko šol se bo odločilo, da bo interesno dejavnost izvajalo, kako bodo učitelji zainteresirani skupini predstavili vsebino in vzgojno-izobraževalne cilje ter od učencev, ki bodo imeli prav tako zelo pomembno vlogo pri uresničevanju ciljev interesne dejavnosti,« pove profesorica slovenščine Suzana Panker, avtorica programa. Zaenkrat je poleg OŠ Fokovci, kjer Pankerjeva tudi poučuje, za izvajanje zainteresiranih že nekaj šol. Interesna dejavnost se bo izvajala že to šolsko leto, načrtovana pa je za učence od 5. do 9. razreda. »Predvsem, ker je s starejšimi lažje sodelovati v smislu zapisovanja gradiva, ki ga bomo zbirali, lažje se bodo znašli z besedili, ki jih bomo obravnavali. Sicer pa, če bo imel kdo od mlajših željo po sodelovanju, se bo lahko priključil, saj se mu bodo aktivnosti prilagodile. V tem primeru bo moral biti učitelj bolj fleksibilen, delo bo moral individualizirati in diferencirati v fazi organizacije in izvedbe pouka ter uporabiti učinkovite didaktične strategije, ki jih zahteva sodoben pouk. Učenci imajo radi dejavnosti, ki jih aktivno pritegnejo.«
Prve izkušnje že imajo
Na fokovski osnovni šoli so interesno dejavnost prekmurščina sicer izvajali že pred nekaj leti, interes med učenci je bil kar velik, zaradi natrpanega urnika pa je bilo težko najti ure za izvajanje. Tako so jo izvajali le eno šolsko leto. »Letos sem v razredih, kjer poučujem, še posebej natančno predstavila učne vsebine iz letne priprave za prekmurščino. Učence sem tako želela motivirati, da se odločijo za interesno dejavnost in aktivno sodelujejo pri uresničevanju vzgojno-izobraževalnih ciljev, zapisanih v letni pripravi, in tako prispevajo svoj kamenček v mozaik obeleževanja stoletnice združitve prekmurskih Slovencev z matičnim narodom. Naša šola je bila izbrana za uvajanje prenovljenega koncepta razširjenega programa šol v celotnem poskusu z naslovom Uvajanje tujega jezika v obveznem programu in preizkušanje koncepta razširjenega programa v osnovni šoli, zato s fondom ur interesne dejavnosti ne bo težav. Skupina učencev na naši šoli, ki bo sodelovala pri prekmurščini, je že formirana. Učenci nestrpno pričakujejo začetek aktivnosti. Zadovoljni so, da bodo lahko tudi sami odločali o številu ur posameznega sklopa v letni pripravi,« je povedala Pankerjeva.
Za interesno dejavnost je projektna skupina predvidela tudi dodatno izobraževanje učiteljev, ki bodo prekmurščino poučevali. »Najprej moramo seveda počakati na odziv, mislim, da bo interes kar velik. Šele potem se bomo na podlagi podatkov o izobrazbi učiteljev (slovenisti, zgodovinarji), ki bodo izvajali dejavnost, odločili za izobraževanje učiteljev,« meni Pankerjeva. Načrt programa je namreč izdelan tako, da pušča svobodo učitelju, da skupaj z učenci izbere, kateri temi bodo dali več poudarka. Učni sklopi predvidevajo vse od obravnave starejših prekmurskih besedil, njihovih ustvarjalcev, kot sta Štefan Küzmič in Franc Temlin, spoznavali bodo posebnosti prekmurščine z jezikovnega stališča in tudi sodobnejše ustvarjalce ter njihova dela (vse od Vlada Kreslina, Ferija Lainščka, Štefana Kardoša pa do raperja Pepsona). V okviru interesne dejavnosti bodo lahko zbirali tudi narečne izraze za določene besede, uprizorili dramsko igro, posneli film ali izdali knjižno publikacijo, zagotovo pa bo zanimiva tudi zvočna čitanka, ki jo snovalci programa še pripravljajo.
Kateri govor prekmurščine izbrati?
Največji »problem«, ki bi se lahko ob realizaciji te interesne dejavnosti pojavil, je zagotovo ta, kateri govor prekmurščine izbrati in ga postaviti za tistega, v katerem bodo učitelji poučevali. »Tudi o neki standardizaciji smo se v Raziskovalni in strokovni skupini za Projekt 'Prekmurski jezik in kultura' pogovarjali. V primeru interesne dejavnosti bodo učenci najlažje, npr. pri nalogi popisa narečnih izrazov za zelenjavo, seveda napisali tako, kot temu pravijo tam, in zraven zapisali kraj. Največji problem se mi zdi zapis besedila, vendar verjamem, da bodo učitelji znali učencem na poljuden način pojasniti, kako zapisati npr. soglasniške značilnosti prekmurščine.« Cilj interesne dejavnosti je med drugim tudi ta, da se na koncu izda skupna publikacija prispevkov vseh šol, ki so izvajale interesno dejavnost – tudi zato, da zbrano gradivo ne bi šlo v pozabo in se ne bi izgubilo. S tem bo narejen tudi velik prispevek v zakladnico izrazov in besedil prekmurskega narečja. Namen interesne dejavnosti je namreč ohraniti/spoznati/iztrgati pozabi narečne izraze za določeno predmetnost, spoznati zgodovino razvoja prekmurskega jezika in ustvarjalce v prekmurščini (nekoč in danes) ter primerjati posamezne izraze med seboj in ugotavljati »živost jezika« na terenu.V projektni skupini so razmišljali tudi o tem, da bi naredili program za izvajanje prekmurščine na srednjih šolah, predvsem v gimnazijah, zato bodo v kratkem poslali ponudbo tudi tja. »Seveda pa se morajo vsebine in raven zahtevnosti za srednje šole in gimnazije prilagoditi ciljni populaciji,« še pove Pankerjeva, ki tudi upa, da se bo javnost dobro odzvala na idejo.