vestnik

Prekmurska inovatorka želi vesolje približati ljudem: Edinstvena priložnost, da v prostranstvo pošljete delček sebe

Rok Šavel, 5. 7. 2024
Osebni arhiv
Petra Knaus in Matjas Bence, soustanovitelja startupa Genesis SFL, z nanosatelitom MayaSat1
Aktualno

Petra Knaus, glavna operativna direktorica in biokemična inženirka pri Genesis SFL, skupaj s poslovnim in življenjskim partnerjem dr. Mátyásem Bencejem vodi tehnološki startup, ki se pripravlja na unikatno vesoljsko misijo.

Genesis SFL, tehnološki startup, ki je bil za tehnološki razvoj podprt tudi s strani Evropske vesoljske agencije, je pred pionirsko misijo. Načrtuje namreč izstrelitev 1000 vzorcev rastlinskega tkiva in človeške DNA na MayaSat1, 1U raziskovalnem nano-satelitu, ki so ga razvili v podjetju. Ta inovativna misija bo vzorce prepeljala z večkrat uporabljivo kapsulo na 800 kilometrov višine, kar bistveno presega višino Mednarodne vesoljske postaje (ISS) pri 420 km. Ambiciozen in inovativen startup ima tudi močan prekmurski pridih, saj je ena izmed njegovih ustanoviteljic in osrednjih figur Petra Knaus iz Murske Sobote. "Ta misija odpira nova obzorja za biološke raziskave v vesolju," pravi Knausova, ki vodi razvoj Genoplant analizatorjev, ključnih za vesoljsko in zemeljsko uporabo.

esa, dnk-v-vesolje, petra-knaus
Jure Kljajić
Knausova in Bence pravita, da njun startup odpira pisarno tudi v Sloveniji, sicer pa sta odprta za sodelovanje s slovensko znanstveno sfero.

Končni cilj je Mars

Misija, načrtovana za februar 2025, bo izstreljena s SpaceX Falcon 9 raketo, udeleženci pa bodo prejeli celovit vzorčni komplet za pripravo vzorcev človeške DNA ali rastlinskih tkiv. Po končanem eksperimentu bo kapsula z vzorci pristala v morju s pomočjo padal, podobno kot kapsule Dragon za prevoz astronavtov. Stranke bodo nato prejele svoje vzorce za nadaljnjo analizo ali kot certificirane vesoljske spominke. Genesis SFL ponuja 700 mest za javnost, pri čemer je cena za pošiljanje vzorca 300 evrov, medtem ko 300 vzorcev predstavlja lastni raziskovalni tovor podjetja. "Ta orbitalna misija je le začetek – če hočete, demonstracija tehnologije," pravi dr. Bence. Podjetje načrtuje nadaljnje poskuse z rastlinami v vesolju, vključno s pristanki na Luni in potovanji v globoko vesolje, s ciljem trajnostnega vesoljskega odkrivanja.

nanosatelit, geneplant, genesis, petra-knaus
Osebni arhiv
Nanosatelit MayaSat1

300 evrov po vzorcu

Projekt je prvi te vrste, ki bo omogočil vrnitev vzorcev na Zemljo za podrobne analize. Cilj misije je identificirati biomarkerje, pomembne za razvoj medicine in prihodnje vesoljske misije za ljudi. Vesoljski rastlinski eksperiment bo preučeval rastline, sposobne preživeti v ekstremnih pogojih, kot so intenzivno sevanje, temperature in mikrogravitacija, z ultimativnim ciljem teraformiranja Marsa.

Genesis SFL si prizadeva demokratizirati dostop do vesolja in spodbuja preobrazbo vesoljske industrije, kjer privatni sektor omogoča cenejše raziskovanje.

"Kar je pred leti stalo milijon dolarjev in so si to lahko privoščili le premožni in slavni, je zdaj veliko bolj dostopno, saj mi ponujamo, da delček sebe pošljete v vesolje za pičlih 300 evrov," poudarja Bence.. Ta misija, kot dodaja Knausova, prinaša možnost, da vsakdo prispeva k vesoljskemu odkritju in raziskovanju, kar je bilo nekoč nepredstavljivo. Udeleženci bodo prejeli celovit vzorčni komplet ob izbiri vrste vzorca, vključno z natančnimi navodili za zagotavljanje človeške DNA ali rastlinskih tkiv.

"Po uspešnem zaključku te misije bomo skupaj s partnerji nadaljevali naše poskuse z rastlinami v vesolju. V bližnji prihodnosti načrtujemo ponudbo pristankov na Luni in vozovnic za globoko vesolje za javnost, da bi še dodatno podprli trajnostno vesoljsko odkrivanje. Upoštevajoč, da sta tako biokapsula kot raketa SpaceX večkrat uporabni, da ne omenjamo visokega potenciala za odkritje prej neznanih biomarkerjev rastlinskega zdravja," še dodaja Bence. Več o projektu si lahko preberete na tej spletni strani.

Več o njuni zgodbi, viziji o približevanju vesolja sleherniku, sodelovanju z Elonom Muskom in vlogi njunega startupa v vesoljski industriji, ki je na pragu velike transformacije, pa si boste lahko prebrali v Vestnikovi prilogi Pen, ki izide 25. julija.

genesis petra-knaus vesolje vesoljska-industrija eksperiment spacex matjas-bence