Novembra, ko praznujemo martinovo, zaznamujemo svetovni dan spomina na žrtve prometnih nesreč, policija pa izvede akcijo Slovenija piha 0,0, in decembra, ko je na splošno veliko dogodkov in druženj, se vsako leto vrstijo pozivi pristojnih institucij, da alkohol ne sodi za volan. Agencija za varnost prometa (AVP) in Evropski svet za varnost v prometu sta nedavno pripravila še mednarodno konferenco o preučitvi možnosti uvedbe alkoholnih ključavnic kot dopolnilnega prekrškovnega ukrepa oziroma rehabilitacijskega programa za osebe, ki jim je bilo izrečeno prenehanje veljavnosti vozniškega dovoljenja in so jim bile dodeljene kazenske točke zaradi vožnje pod vplivom alkohola.
»Alkoholne ključavnice alkoholiziranemu vozniku preprečijo zagon avtomobilskega motorja, če je v njegovem izdihanem zraku zaznan alkohol,« pojasnjuje AVP.
Evropska uredba o splošni varnosti vozil določa, da morajo biti od 6. julija 2022 vsi novi tipi vozil, od 7. julija 2024 pa vsa nova vozila na evropskem trgu opremljeni z naprednimi varnostnimi sistemi, med katere sodi tudi tehnična predpriprava za vgradnjo blokirne naprave oziroma alkoholne ključavnice. Preučitev možnosti uvedbe alkoholnih ključavnic predvideva tudi predlog resolucije nacionalnega programa varnosti cestnega prometa za obdobje 2023–2030 in po mnenju agencije so lahko dodaten mehanizem, ki bi ob uporabi že obstoječih ukrepov pripeljal do izboljšanja stanja na področju vožnje pod vplivom alkohola.
Preberite še
Odpri v novem zavihku(KAVČ #15) Nika Kovač: "Redko sem očarana, doma so me učili, da moram biti kritična – še posebej do politikov"
Sociologinja, antropologinja in vodja Inštituta 8. marec je postala sinonim za gibanja, ki spreminjajo družbo – od pravic žensk in enakopravnosti do pitne vode, medijske svobode in volilne participacije.
Izkušnje drugih
Na svetu je vgrajenih skoraj pol milijona tovrstnih naprav in v AVP pravijo, da je v tujini kar nekaj primerov, kjer se ta mehanizem uspešno uporablja. »Po podatkih Evropskega sveta za varnost v prometu se trenutno najbolj množično uporabljajo v državah Severne Amerike, Evropi in Avstraliji. Za zdaj se najpogosteje uporabljajo kot del programa rehabilitacije na primer na Švedskem, Finskem, Poljskem, v Franciji in tudi sosednji Avstriji, kjer je umeščanje v pristojnosti sodnika,« so navedli. Torej sodnik določi montažo alkoholne ključavnice v vozilo. Dodajajo, da o uvedbi tovrstnih programov razpravljajo v Estoniji, Luksemburgu in na Nizozemskem, pilotni projekti oziroma zakonodajne aktivnosti pa potekajo v Litvi. Na Finskem in v Franciji je vgradnja alkoholne ključavnice kot preventivni ukrep zakonsko predpisana za vozila, ki se uporabljajo za prevoze otrok. »Kot družbeno odgovorni so se izkazali tudi nekateri zasebni ponudniki prevozov na Švedskem in Finskem, ki prostovoljno uvajajo ključavnice,« pravijo v AVP.
V Belgiji se alkoholne ključavnice uporabljajo že deset let, lani jih je bilo v uporabi 2608. Na konferenci je Anneliese Heeren iz belgijskega zveznega urada za mobilnosti in transport pojasnila, da pri njih hujše večkratne prekrškarje ter tudi tiste, ki so enkrat vozili z zelo visoko koncentracijo alkohola, sodniki obsodijo na zapor za obdobje od enega do treh let. V tem obdobju jih spremlja psiholog, s posebnim poudarkom na odvajanju od zasvojenosti. Študije po njenih besedah kažejo, da je vedenje mogoče pozitivno spremeniti, če so usposobljeni in nadzorovani med obdobjem uporabe alkoholne ključavnice. »To je zmagovalna situacija, saj naše ceste postajajo varnejše in storilec dobi možnost, da še naprej vozi in s tem nadaljuje svoje socialno in poklicno življenje,« je dejala. V sosednji Avstriji so prav tako v zadnjih petih letih uspešno izvedli program uporabe alkoholnih ključavnic.
Cilj Evropske unije je do leta 2030 za polovico zmanjšati število žrtev na cestah in po besedah izvršnega direktorja Evropskega sveta za varnost v prometu Antonia Avenosa se je pri tem ključno spopasti z vožnjo pod vplivom alkohola. Upa, da bo tudi Slovenija v bližnji prihodnosti uvedla to tehnologijo. »Zato je pomembno, da AVP sodeluje s tremi pomembnimi resorji, infrastrukturo, notranjimi zadevami in pravosodjem,« je dejal na mednarodni konferenci. Državna sekretarka ministrstva za notranje zadeve Tina Heferle je med drugim povedala, da se v praksi kaznovalno-vzgojni ukrepi za povratnike, torej tiste, ki so ponovno pili in sedli za volan, ne izvajajo dovolj dosledno. »Tu imam v mislih predvsem odlog prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja, ki se po našem mnenju pri povratnikih uporablja preveč široko. Policija na terenu kontrolira tudi voznike, ki jim je bila zaradi vožnje pod vplivom alkohola že večkrat izrečena odložitev prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja. Želeli bi si, da v primerih, ko se vožnja pod vplivom alkohola ponavlja, sodnik ne dopusti ponovne odložitve prenehanja veljavnosti vozniškega dovoljenja, kajti le na tak način lahko dosežemo kazenskopravno prevencijo. Prav tu bi bila lahko uvedba alkoholne ključavnice dodaten vzvod za uspešnost preprečevanja vožnje pod vplivom alkohola.«
Tudi ministrstvo za pravosodje podpira načine, ki bodo zmanjšali obravnavo posameznikov v tovrstnih kazenskih in prekrškovnih postopkih.
Slovenci naklonjeni
AVP je pred dvema letoma z raziskavo javnega mnenja med splošno javnostjo preverjala naklonjenost ukrepom za povečanje prometne varnosti. Takrat je naklonjenost vgradnji alkoholnih ključavnic za voznike, ki so že vozili pod vplivom alkohola, izrazilo dobre tri četrtine vprašanih, za poklicne voznike pa 88,6 odstotka sodelujočih. »To je resnično dober kazalec, da si ljudje želijo boljše prometne varnosti in se zavedajo tveganj, ki jih v promet vnašajo vozniki pod vplivom alkohola. Med nepodporniki najbolj izstopajo moški v starostni skupini od 31 do 45 let,« so navedli. Raziskava je pokazala še, da 54 odstotkov anketiranih podpira znižanje dovoljene stopnje alkohola v krvi na 0,0 promila. Opozorili so tudi na najnovejšo raziskavo ESRA3, ki v razdelku samodeklarirana udeležba v prometu pod vplivom alkohola kaže, da je dobra petina respondentov iz Slovenije priznala, da so bili v zadnjih 30 dneh kot vozniki pod vplivom alkohola. Povprečje evropskih držav, ki so sodelovale, pa je za skoraj štiri odstotne točke nižje.
In kakšni bodo postopki, če se Slovenija odloči za implementacijo alkoholnih ključavnic? Iz službe za odnose z javnostmi AVP so odgovorili, da je pomembno, da se preučijo dodatne možnosti nadgradnje zakonodaje, predvsem v povezavi s kaznovalno politiko, znižanjem dovoljene stopnje alkoholiziranosti in vgradnjo alkoholnih ključavnic kot dopolnilnega prekrškovnega ukrepa oziroma rehabilitacijskega programa. Obenem pa poudarjajo, da je prepričanje, da smo zaradi manj popitega alkohola v prometu na varni strani, izjemno nevarno. »Zaradi povzročiteljev prometnih nesreč s še dovoljeno vsebnostjo alkohola v krvi je lani v skoraj 300 prometnih nesrečah umrlo šest oseb, 32 jih je bilo hudo telesno poškodovanih, 122 pa lažje,« so podkrepili s statistiko.
Letos odvzetih že 619 vozniških dovoljenj
Na slovenskih cestah so se po podatkih AVP do 20. novembra zgodile 17.004 prometne nesreče, v njih je umrlo 80 oseb, 712 jih je bilo hudo telesno poškodovanih in 5541 lažje. Kaj pa v Pomurju? Do 19. novembra se je zgodilo 737 nesreč, alkohol je bil pri povzročiteljih prisoten v 87 primerih. V tem letu so policisti na območju Policijske uprave (PU) Murska Sobota obravnavali 924 vinjenih voznikov, od tega je bilo 850 moških in 74 žensk, največ jih je bilo iz starostne kategorije 34–44 let. Policisti so na podlagi določil zakona o pravilih cestnega prometa v letu 2023 odvzeli 325 vozniških dovoljenj, na podlagi določil zakona o prekrških 283 ter na podlagi določil zakona o kazenskem postopku enajst vozniških dovoljenj.
Povprečna stopnja alkoholiziranosti pri povzročiteljih prometnih nesreč je bila 1,45 grama alkohola na kilogram krvi (g/kg) oziroma 0,72 miligrama alkohola na liter izdihanega zraka (mg/l)). »Najvišja izmerjena vrednost alkohola pri voznikih osebnega avtomobila je bila 1,95 miligrama v litru izdihanega zraka. Na avtocesti A5 je bila izmerjena vrednost alkohola voznika osebnega avtomobila 1,77 mg/l, prav tako je kršitelj ob tem prekoračil najvišjo dovoljeno hitrost vožnje, saj je vozil s hitrostjo 195 kilometrov na uro,« je najbolj kritične podatke navedla predstavnica za odnose z javnostmi PU Murska Sobota Suzana Rauš. Pozvala je, naj v prazničnem decembru ne pozabimo, da alkohol ne sodi za volan.
»Če vozite, ne pijte, v nasprotnem primeru si priskrbite prevoz. V želji, da bi veseli december tudi ostal vesel, bomo policisti ves mesec poostreno skrbeli za vašo varnost in preverjali psihofizično stanje voznikov na cestah. Treba je namreč povedati, da je vožnja pod vplivom alkohola žal še vedno eden glavnih dejavnikov tveganja za prometne nesreče,« je povedala. Ocenila pa je tudi, da vse akcije in aktivnosti, ki jih policija izvaja tudi v sodelovanju z AVP, gredo v pravo smer, saj se opozarja na najbolj tvegane dejavnike, kot so alkohol, uporaba mobilnih naprav, neupoštevanje omejitev hitrosti, ter na najbolj ranljive skupine udeležencev v prometu. »Če pogledamo stanje varnosti cestnega prometa skozi daljše časovno obdobje, se trend pri različnih kazalcih prometne varnosti izboljšuje,« je še ocenila tiskovna predstavnica murskosoboške PU.
Kot poseben vmesnik
Pripomoček za vgradnjo blokirne naprave za primer uživanja alkohola je po besedah Tomaža Svetine, vodje sektorja za vozila pri Agenciji za varnost prometa, standardizirani vmesnik, ki olajšuje vgradnjo blokirne naprave kot dodatne opreme v motorna vozila. Od julija 2022 pristojni nacionalni organi zavrnejo podelitev homologacije za vse nove tipe vozil, ki ne izpolnjujejo zahtev glede pripomočkov za namestitev blokirne naprave za primer uživanja alkohola. Od julija naslednje leto potrdila o skladnosti za nova vozila niso več veljavna in ne bo možna registracija takih vozil. Za starejša vozila, ki predpriprave nimajo vgrajene, pa bo treba predpripravo vgraditi skupaj z napravo.