Letošnji svetovni dan učiteljev poteka pod geslom »Brez učiteljic in učiteljev ni izobraževanja.« Kot so zapisali na svoji spletni strani so v Sindikatu vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture (SVIZ) pred svetovnim dnevom učiteljev pripravili novinarsko konferenco, na kateri so osrednjo pozornost namenili pomanjkanju ustrezno izobraženih pedagoških delavcev.
Preberite še
Odpri v novem zavihkuČrno-beli pripravljeni na derbi z vodilnimi zmaji: "Ne bomo jih šparali," sporoča Drobne
Fazanerija bo sredi nedeljskega popoldneva prizorišče derbija med Muro in Olimpijo.
Kolarjeva o pomanjkanju, nizkih plačah in podfinanciranju
Predsednica glavnega odbora SVIZ Marjana Kolar je predstavila ključne ugotovitve iz publikacije Pogled na izobraževanje 2023, ki jo pripravlja Organizacija za ekonomsko sodelovanje in razvoj (OECD). To so pomanjkanje učiteljev, saj OECD ugotavlja, da se večina držav OECD sooča s pomanjkanjem učiteljev, ker »poučevanje ni finančno privlačna poklicna izbira«. Plače učiteljev so v povprečju za 10 % nižje od plač posameznikov v drugih primerljivih poklicih s primerljivo izobrazbo, je povedala Kolarjeva. »Ustrezno financiranje izobraževanja oziroma zvišanje sredstev za izobraževanje je temeljni pogoj za zagotavljanje visoko kakovostnega izobraževanja«, je še povedala Kolarjeva in nadaljevala, da je pomemben tudi visok delež vključenosti otrok v vrtce, za kar pa je potrebno zagotoviti ustrezne delovne pogoje za vzgojitelje in pomočnike vzgojiteljev.
Iz objavljene publikacije je tudi razvidno, kolikšen delež bruto domačega proizvoda so države OECD leta 2020 v povprečju namenile za izobraževanje, in sicer 5,1 % bruto domačega proizvoda, Slovenija pa zgolj 4,6 % bruto domačega proizvoda. To, kolikšen delež bruto domačega proizvoda država nameni izobraževalnim institucijam, je zelo pomemben kazalnik tega, kakšen pomen pripisuje izobraževanju, je povedala Kolarjeva. »Slovenski učitelji in učiteljice na vseh ravneh izobraževanja in različnih točkah na karierni lestvici, so še zmeraj plačani slabše kot kolegice in kolegi v državah OECD,« je še povedala in nadaljevala, da to postavlja pod vprašaj privlačnost učiteljskega poklica, saj se mladi težko odločijo za ta poklic, ker so plačani manj. Učiteljska populacija v Evropi in na ravni OECD je vse starejša, v Sloveniji pa primerjalno med najstarejšimi, pravi Kolarjeva. »Dostop do kakovostnega izobraževanja je temeljna človekova pravica, prav tako je izobraževanje ključnega pomena za uspešnejše spoprijemanje z največjimi izzivi našega časa, od izkoreninjenja revščine in doseganja socialne pravičnosti do boja proti podnebnim spremembam. Učiteljice in učitelji imajo pri tem osrednjo vlogo, so srce izobraževanja, vendar tudi srce ob prevelikih obremenitvah peša,« je poudarila Kolarjeva. In dodala, da so učitelji preobremenjeni, saj se zaradi pomanjkanja kadra in bolniških odsotnostih delo razporedi, strokovni delavci ostajajo sami, dodatnih zaposlenih pa ni. »Zaskrbljujoče je, da aktualna vlada krize v izobraževanju ne razume ali pa je noče razumeti. Jo bo razumela takrat, ko bo v razredu poučeval nekdo, ki ni bil nikoli v pedagoških vodah«, se sprašuje in nadaljuje, da si otroci zaslužijo usposobljene izobraževalce. Glavni tajnik Branimir Štrukelj pa je izrazil odločno nasprotovanje SVIZA, da se razvrednoti pedagoška strokovnost.
Ob svetovnem dnevu učiteljev so na spletni strani Ministrstva za izobraževanje objavili poslanico ministra za vzgojo in izobraževanje dr. Darja Felde, ki je učiteljem čestital za vztrajnost, srčnost, vdanost in uspešno delo ter spomnil, kako odgovorno in pomembno delo opravljajo. »Vaša predanost plemenitemu učiteljskemu poklicu je nemalokrat postavljena pred izzive, vem pa tudi, da se vam pogosto zdi, da je vaš vsakodnevni trud spregledan in premalo cenjen,« je še zapisal minister in dodal, da učitelji niso samo tisti, ki mladim predajajo znanje, ampak tudi s svojo karizmo in vzgojnim pristopom prispevajo k oblikovanju osebnosti mladih ljudi in jih ravno s svojo spodbudo usmerjajo na poklicno pot, kjer bodo nekoč spreminjali svet. »Za izobraževanje, ki ga želimo, potrebujemo izvrstne in predane učitelje ter vzgojitelje. Starši – zaupajte učiteljem in vzgojiteljem, ker preživijo mladi velik del dneva v šoli, mladi – spoštujte učitelje in vzgojitelje, ker verjamejo v vas, da zmorete poseči po svojih sanjah, učitelji in vzgojitelji – z znanjem in z zgledom še naprej svetite mladim pot v prihodnost. Vsi skupaj spoštujmo drug drugega in gradimo boljši svet, svet strpnosti in povezovanja,« je še zapisal minister.