vestnik

Turistična vlakca PMSNS v prostem teku. Kaj je šlo narobe?

Rok Šavel, 10. 2. 2023
Leon Novak
Vlakec v Dobrovniku bi lahko v enem vagonu prevažal 28 ljudi, vlakec na Hodošu pa v dveh vagonih 56 potnikov.
Aktualno

Vozili v Sloveniji ne moreta prestati tehničnega pregleda in ju zato ni mogoče registrirati. Že julija lani bi morala krožiti po Pomurju.

Konec lanskega marca je bil na sedežu Pomurske madžarske samoupravne narodne skupnosti (PMSNS) podpisan sporazum med PMSNS in občinama Hodoš ter Dobrovnik o upravljanju cestnega turističnega vlakca. Šlo je za pridobitev PMSNS v okviru projekta za povečanje turistične ponudbe na dvojezičnem območju, ki ga je podprla Madžarska, vlakca pa sta z vštetim davkom stala slabih 290 tisoč evrov. PMSNS je ponudnika za nabavo vlakcev iskala leta 2021 prek javnega naročila, pri čemer je ustrezno ponudbo dobila šele v drugem poskusu. Ob prvem javnem naročilu sta ponudbo oddali dve tuji podjetji: Wawa iz Hrvaške in Sollers Print Kft - Happy Train iz Madžarske. Ponudba hrvaške družbe je bila neustrezna zaradi pomanjkljive dokumentacije in zasoljene cene, skoraj pol milijona evrov, Madžari pa, poleg tega da je bila njihova tehnična dokumentacija pomanjkljiva, niso priložili finančnega zavarovanja za resnost ponudbe.

ferenc-horvath, pmsns
Rok Šavel
Ferenc Horvath, nekdanji predsednik sveta PMSNS, ki je nabavo vlakcev posebej omenil tudi na svoji poslovilni tiskovni konferenci, krivca vidi v slovenski zakonodaji, saj vozili pri nas ne moreta prestati tehničnega pregleda in ju zato ni mogoče registrirati.

A v drugo jim je le uspelo in konec leta 2021 je PMSNS posel oddala madžarskemu podjetju. Lansko poletje sta vlakca na podlagi pogodbe s PMSNS prispela v dvojezični občini Hodoš in Dobrovnik z namenom, da bi eden krožil po Goričkem delu dvojezičnega območja in vozil vse do Porabja, drugi pa bi povezoval ravninski del dvojezičnega območja. Vlakca, ki bi morala biti v pogonu od lanskega julija, do danes še nista naredila niti kilometra. Ferenc Horvath, nekdanji predsednik sveta PMSNS, ki je nabavo vlakcev posebej omenil tudi na svoji poslovilni tiskovni konferenci, krivca vidi v slovenski zakonodaji, saj vozili pri nas ne moreta prestati tehničnega pregleda in ju zato ni mogoče registrirati. »Težava je v tem, da so v Sloveniji zahtevani drugačni standardi kot na Madžarskem, v Evropski uniji pa očitno glede tega ni enotne regulacije.«Kljub temu da je bila tehnična brezhibnost in upoštevanje slovenskih predpisov, med drugim pravilnika o delih in opremi vozil, ki natančno opredeljuje lastnosti in opremo za cestni turistični vlak, med pogoji v javnem naročilu, Horvath pojasnjuje, da izbrani izvajalec očitno na to ni bil pozoren. »Verjamem, da bo do začetka poletne sezone zadeva urejena in bosta vlakca v uporabi,« pravi Horvath, ki poudari, da vlakca sicer še nista bila plačana, saj je v pogodbi z izbranim ponudnikom navedeno, da morata biti v voznem stanju.

Graški vlakec registrirali v tujini

Na podobno težavo so naleteli tudi v Občini Grad leta 2010, ko so v okviru projekta Tourkult nabavili turistični vlakec in ga ravno tako niso mogli registrirati v Sloveniji. Kaj so naredili? Registrirali so ga v tujini. Po prvi registraciji ovir več ni bilo in so ga lahko tudi v Sloveniji registrirali kot »rabljeno vozilo«. Vlak je bil nato leta 2013 vključen v ponudbo Doživljajskega parka Vulkanija in ga od takrat upravlja Zavod za upravljanje kulturne dediščine Grad, ki je vozilu priskrbel tudi dodaten, tretji vagon. Po besedah direktorice Danijele Krpič se je pokazal za zelo dobro naložbo – skupno je stal okrog 250 tisoč evrov –, saj letno prepelje okoli 10.000 potnikov. 

pmsns ferenc-horvath vlakci