Pešci že sicer spadajo med ranljivejše udeležence v cestnem prometu, saj ne premorejo oklepa, sestavljenega iz nekaj deset centimetrov pločevine in/ali plastike. Čeprav se statistika izboljšuje, saj je smrtnih žrtev med pešci vsako leto manj (leta 2001 42, leta 2016 22, lani 10), pa je škoda prav vsakega življenja ali hude telesne poškodbe. Za varnost pešcev pa moramo skrbeti vsi – tako pešci kot vozniki.
Pešci, bodite (PRE)VIDNI!
Pešci, zavedajte se svoje ranljivosti in ravnajte po predpisih – pri hoji uporabljajte pločnike ter cesto prečkajte le na označenih prehodih za pešce, kjer ni pločnikov pa hodite ob levem robu, da prej opazite nasproti vozeča vozila. V primeru teme tudi ne pozabite na uporabo odsevnih teles in svetlejših oblačil, ki pripomorejo k vaši vidn sničkaosti. Pešci namreč pogosto naredimo napako, ko sklepamo, da nas vozniki v temi vidijo, če mi vidimo vozilo, toda vozila uporabljajo luči, zato so opazna že na daleč, temno oblečenega pešca pa v mraku ali temi vozniki hitro spregledajo.
Preberite še
Odpri v novem zavihku(KAVČ #15) Nika Kovač: "Redko sem očarana, doma so me učili, da moram biti kritična – še posebej do politikov"
Sociologinja, antropologinja in vodja Inštituta 8. marec je postala sinonim za gibanja, ki spreminjajo družbo – od pravic žensk in enakopravnosti do pitne vode, medijske svobode in volilne participacije.
Aktivna raba odsevnih teles
Varnost pešcev je tudi ena izmed prioritet nacionalnega programa in preventivnih ter vzgojnih aktivnosti Javne agencije RS za varnost prometa (AVP), zato bo ta v okviru nacionalne preventivne akcije za večjo varnost pešcev, ki traja do 14. oktobra, občanom zagotovila vsaj 18.500 odsevnih teles. Pešcem in kolesarjem, za katere bodo ugotovili, da jih v primeru teme ali slabše vidljivosti niso uporabljali, jih bodo razdelili policisti in občinski redarji, ki bodo v času akcije izvajali poostren nadzor tudi nad uporabo odsevnih teles. Večino odsevnih teles bodo lahko občani prejeli tudi na 110 lokalnih skupnostih, ki aktivno sodelujejo v nacionalni akciji »Bodi viden – bodi previden«.
Podatki lanskoletnega pilotnega opazovanja pešcev so namreč pokazali, da je delež uporabe različnih odsevnikov izredno nizek – izmed opazovanih 1227 pešcev jih je le 1,2 % imelo kresničko ali odsevni trak, 4,2 % neko drugo odsevno površino, kar 93 % pešcev pa ni uporabljalo nobenega odsevnika.
Starejši pešci še posebej ogroženi
Delež starejših v Sloveniji se povečuje, v 2010 so starejši predstavljali 16,5 %, na začetku leta 2017 pa že skoraj petino prebivalstva. Lani so med žrtvami prometnih nesreč med pešci nadpovprečno izstopali starejši. Kar polovica jih je bila starejših od 65 let oziroma kar 90 % jih je bilo starejših od 45 let. Pri starejših se pojavljajo napake zaradi slabših psihofizičnih sposobnosti, saj se s starostjo postopoma pričnejo pojavljati spremembe v obnašanju, slabšajo se tudi vidne in slušne funkcije. Prav tako so pogosto oblečeni v temna oblačila, zaradi česar jih vozniki težje opazijo.
Rešitev: izobraževanje in osveščanje (tako pešcev kot voznikov)
V okviru osveščanja starejših udeležencev v prometu bo na Festivalu za tretje življenjsko obdobje, ki bo od 1. do 3. oktobra potekalo na ploščadi Cankarjevega doma, postavljen tudi šotor Vidko, delili pa se bodo tudi preventivni materiali. Gre za največjo tovrstno prireditev za starejše v Evropi, namenjeno aktivnemu staranju, izboljšanju kakovosti življenja starejših in uresničevanju solidarnosti med generacijami.
Prometna vzgoja je pomembna že v najmlajših letih in zato bodo v Minicityju postavljena motorična-didaktična igrala, ki jih bodo otvorili 4. oktobra 2018. Na igralih bodo lahko otroci z gibanjem in plezanjem reševali izzive ter se skozi igro učili o prometnih pravilih in varni udeležbi v prometu. Svoj prispevek morate dodati tudi starši: še pred odhodom od doma poskrbite za vidnost otrok v prometu, kupite jim svetla oblačila in torbe, v temnem delu dneva pa jih opremite s kresničko ali odsevnim trakom. Tako prvo kot drugošolcem pa na poti v šolo nadenite rumeno rutico. Pokažite jim, kako varno prečkati cesto, kje je pot v šolo najbolj varna, razložite jim prometne znake in oznake ter se pogovarjajte z njimi o prometnih situacijah.
Za voznike pa bo prav prišel ponoven poziv, naj zmanjšajo in prilagodijo hitrost vožnje v naseljih ter pešcem odstopijo prednost na prehodih – tako, kot so se učili v avtošoli. Glavni trije vzroki za nastanek prometne nesreče z najhujšimi posledicami za pešce v zadnjih petih letih so namreč neupoštevanje in odvzem prednosti, zaradi katerega je življenje izgubilo 23 pešcev, ter neprilagojena oziroma prehitra vožnja voznikov, zaradi katere je življenje izgubilo 20 pešcev, medtem ko je bilo zaradi posledic nepravilnosti, storjenih s strani pešca, 26 smrtnih žrtev.