vestnik

Vrečičevi pogledi na domačo krajino

A. Nana Rituper Rodež, 17. 4. 2019
Tomislav Vrečič
Tamara Andrejek (levo) in Irma Brodnjak.
Aktualno

Ludvik Vrečič je bil prvi prekmurski akademsko izobraženi likovni umetnik in letos sta Galerija Murska Sobota (GMS) in Pomurski muzej Murska Sobota (PMMS) v počastitev 100. obletnice združitve prekmurskih Slovencev z matičnim narodom pripravila tri razstave njegovih del iz svojih stalnih zbirk ter nekaj osebnih predmetov. 

Z nizom razstav Vrečičevih slikarskih del ter del na papirju so hoteli opozoriti tudi na prve resne začetke v pomurski likovni umetnosti. Ob tem je izšla publikacija, v kateri so zajeta in prvič barvno reproducirana vsa Vrečičeva dela iz stalnih zbirk obeh ustanov, ki hranita in predstavljata njegovo zapuščino, avtorici sta umetnostni zgodovinarki Irma Brodnjak (GMS) in Tamara Andrejek (PMMS). Vrečič je najstarejši predstavnik prve prekmurske likovne četverice, ki je postavila temelje pomurske likovne tradicije, v njej so še slikarja Lajči Pandur in Karel Jakob ter kipar Feri Horvat. Kljub tragični usodi, ki je prehitro sklenila njegovo življenjsko in ustvarjalno pot, je Vrečič razvil izvirno likovno govorico, ki jo je stroka ustrezno potrdila šele po njegovi smrti. Ustrezen položaj v slovenski umetnosti pa je dobil ob 100. obletnici rojstva, ko so njegov opus prvič celovito predstavili v PMMS.
Rojen je bil 10. aprila 1900 v Skakovcih, po končani osnovni šoli je šolanje nadaljeval na trgovski šoli in ga z odliko končal na Madžarskem. Po odsluženem vojaškem roku je v Budimpešti najprej obiskoval višjo trgovsko šolo, nato se je prepisal na visoko slikarsko šolo. Preživljal se je sam, s portretiranjem, risanjem in izdelovanjem damske usnjene galanterije. Med počitnicami je obiskoval rodno Prekmurje, kjer so ga očarali prekmurski pejsaži, ki so mu v likovni govorici ostali najdražji, meni Tamara Andrejek.

Svojo prvo samostojno razstavo je s pomočjo Riharda Jakopiča in Mihe Maleša pripravil med študijem leta 1928 v Jakopičevem paviljonu v Ljubljani, na kateri je bilo na ogled 226 del. Žal motivika in temačne barve pri kritiki in publiki niso naletele na razumevanje, v zadoščenje mu je bilo odobravanje slikarskih kolegov. Kasneje je ustvarjal v svojem skromnem budimpeškem ateljeju, svojo zadnjo razstavo v Soboti je imel leta 1943, 4. julija leta 1945 pa ga je na vlaku ustrelil ruski vojak.
V Vrečičevem opusu po številu prevladujejo krajine, izkazal pa se je tudi kot portretist, je o njegovem slikarskem delu zapisala Andrejkova. Rad je upodabljal rodno prekmursko deželo, s slamo krite hiše, vasi, obdelana polja, travnike, gozdove v daljavi, drevje in bujno grmovje ter živino. Redko upodablja figuro v pokrajini in še takrat ji nameni povsem podrejen položaj znotraj mogočne narave.

Zapustil je tudi številne portrete članov družine, sosedov in znancev, ki veljajo za njegov najbolj dovršeni umetniški izraz, prvi v slovenski umetnosti pa je upodabljal Rome. »Njegovi portreti so realistični, karakterno izvedeni in psihološko občuteni,« pove. Moški portreti so pretežno v rjavih tonih, s čimer sta poudarjena težaško življenje in negotovost preprostega človeka, ženski pa izstopajo z vpadljivimi živobarvnimi poudarki na oblačilih ali na obrazu. Večina portretov je nastala v zadnjih letih njegovega življenja. Zbirko dopolnjujejo figuralne kompozicije, tihožitja in dela z nabožno motiviko.

Upodabljanje vojaških kolegov

Irma Brodnjak v katalogu podrobneje predstavi dela na papirju, ki so nastala pred njegovim formalnim likovnim izobraževanjem, v obdobju 1915–1921, in prinašajo dragocen uvid v njegove ustvarjalne začetke. Večinoma so skice manjših dimenzij, ki so nastale brez ambicije, da bodo javno razstavljene. Kljub temu je že na teh risbah in skicah, tako Brodnjakova, razvidno, da je mladi Vrečič premogel veliko talenta in da bi lahko dozorel v resnega likovnega umetnika. Med motivi prevladujejo doprsni portreti, pogosti so dvojni, eden je upodobljen frontalno, drugi v profilu. Upodabljal je vojaške kolege, več je tudi žensk in otrok med delom ali igro. Pri delih na papirju pa so v ospredju pokrajine oziroma pejsaži v tehniki akvarela in pastela, ki niso tipični razgledniški motivi Prekmurja, temveč intimni pogledi na domače kraje. V tej zbirki je tudi nekaj ženskih aktov ter risb Budimpešte in okolice. V publikaciji so zajeta in predstavljena Vrečičeva znana dela, ki so ostala v Prekmurju, ni pa raziskano, kaj vse je pustil v Budimpešti in na Madžarskem, kjer je študiral in živel.
ludvik-vrecic slikar krajina slikarstvo