vestnik

Z oživitvijo zobozdravstva prišlo do dviga standarda

Ines Baler, 24. 5. 2020
Nataša Juhnov
dr.Boris Egić
Aktualno

V številnih ordinacijah so v ponedeljek začeli redno delati tudi zobozdravniki, vendar s prilagojenimi postopki in večjimi preventivnimi ukrepi. Vodja zobnih ambulant v Zdravstvenem domu (ZD) Murska Sobota Boris Egić pravi, da je oživljanje zobozdravstvene dejavnosti prineslo nekaj sprememb, predvsem pa je prišlo do dviga standarda, kar bo imelo pozitivne posledice za varnost obravnave.

V ZD Murska Sobota delo od 18. maja poteka po dveh vzporednih sistemih. Prvo je obravnava klinično zdravih pacientov, ki po prilagojenem načinu dela poteka v vseh ambulantah, drugo pa je obravnava nujnih stanj v zobozdravstvu pri sumljivih in kužnih pacientih. Ta obravnava bo še naprej potekala na vstopnih točkah za covid-19. »Delo bo na tak način organizirano za prehodno obdobje in se bo prilagajalo aktualni epidemiološki sliki v državi in posodobljenim strokovnim smernicam,« pojasni Egić. Pravi, da zobozdravniki pri pregledih in drugih storitvah nosijo posebno varovalno opremo. Pri obravnavah zdravih pacientov morajo imeti pokrivalo za lasišče, vizir ali zaščitna očala, zaščitno masko, plašč in rokavice, medtem ko pri tistih bolnikih, ki imajo potrjeno okužbo, plašč nadomestijo z vodoodpornim kombinezonom, zaščitna očala z neprepustnimi, dodajo pa še zaščito za obuvalo in drugo masko.

dr
Nataša Juhnov
dr.Boris Egić
Kot je znano, so zobozdravniki v času epidemije opravljali zgolj nujne storitve. Sogovornik pove, da so v ambulanti za nujne zobozdravstvene storitve povprečno prejeli od 50 do 70 klicev na dan, v ambulanti pa od 20 do 30 pacientov. V ambulanti za covid-19 so v tem času delali vsi zobozdravniki iz regije, tako tisti iz javnih zavodov kot koncesionarji in zasebniki. Po dva zobozdravnika sta po telefonu dežurala dopoldne in dva popoldne. »Na začetku smo imeli dve ambulanti, potem pa smo zaradi števila pacientov odprli še tretjo, ki je bila rezervirana za okužene, ampak glede na to, da teh nismo imeli, smo jo izkoristili za zdrave paciente, da ne bi bila predolga čakalna doba,« pojasni Egić, ki se je ob tem zahvalil vsem kolegom, ki so se hitro odzvali in pomoč ponudili še pred navodilom ministrstva za zdravje. Slovenija je bila prva v Evropa, ki je vzpostavila nujne zobozdravstvene točke in zaprla ambulante, po naši državi pa so se v tem pogledu zgledovale tudi druge evropske države. 

dr
Nataša Juhnov
dr.Boris Egić
S ponovnim odprtjem ambulant se je za zdrave paciente spremenil način naročanja in obravnave. Tako jih bodo sedaj poklicali iz ambulante in bodo morali odgovoriti na vprašalnik, na podlagi katerega se zobozdravnik odloči, ali je oseba zdrava ali ima znake okužbe. »S klicem en dan prej jih obvestimo, v katerih primerih ne smejo obiskati ambulante. Pacientom pojasnimo pomembne strokovno oblikovane ukrepe proti širjenju infekcije. Svetujemo jim, naj pridejo točno ob dogovorjeni uri in če je le mogoče brez spremljevalcev,« pove Egić. Ob tem še doda, da vsakemu pojasnijo, katere posege mu bodo opravili, če pa zaznajo sum na okužbo, pacient dobi termin, ko bo zdrav, v primeru nujnih storitev pa je napoten v ambulanto za covid-19. »Paciente še posebej opozorimo, da ne prihajajo v zobozdravstveno ordinacijo nenapovedani,« pristavi. Za tiste z okužbo s koronavirusom pa bo obravnava potekala tako kot v času epidemije, samo na vstopni točki. Zobozdravnik še pojasni, da še nekaj časa ne bo sistematičnih pregledov in skupinskih preventiv, ampak se zdaj svetuje individualna obravnava. 

Podaljšanje čakalnih dob

Zaradi posebnega protokola, ki ga je predpisalo ministrstvo za zdravje, dnevno obravnavajo manj pacientov kot prej. V javnosti je zaokrožilo število sedem pacientov na dan, Egić ocenjuje, da je to število glede na vse priprave realno. Na podlagi lastnega strokovnega mnenja pa lahko posamezen zobozdravnik določi nekaj več ali manj pacientov dnevno. Egić pojasni, da sedaj obravnavajo nekje enega pacienta na uro, medtem ko so jih v normalnih okoliščinah okrog 20 na dan.

V ZD Murska Sobota, kjer omenijo, da zaščitno opremo delno dobivajo iz državnih zalog, delno pa si jo zagotavljajo in financirajo sami, rednih storitev v zobozdravstvenih ambulantah niso zagotavljali od 16. marca do 18. maja. Egić pove, da so imele vse ambulante v tem času naročenih po 15 pacientov in več na dan, od ponedeljka pa imajo polno zasedene vse termine za najmanj dva ali tri mesece. »Zobozdravniki se zavedamo trenutnega stanja in bomo dali vse od sebe, da bi oskrbeli čim več pacientov. Seveda pa niso vsi možni ukrepi in instrumenti v naših rokah. Mi ne moremo rešiti vseh težav, mogoče bi se lahko aktivirali tudi drugi strokovnjaki in predlagali, kako skrajšati čakanje na storitve,« meni. Nekateri zasebni zobozdravniki so zaradi daljše obravnave pacienta že predlagali višje vrednotenje storitev. Egić ob tem opozarja, da je bila zelena knjiga, ki je alfa in omega njihovega dela, napisana že davnega leta 1982 ter da so standardi in normativi zastareli. »Pregled zdravnika je v vrednosti striženja las,« pove in pojasni, da v tem obdobju morajo opravljati tudi storitve, ki vzamejo dodaten čas, vendar niso ovrednotene. »Cene strojev, pripomočkov, materiala, tehnike dela, kader … niso isti kot leta 1982,« še opozori Egić in pristavi, da bi bilo treba uskladiti stroko in plačilo. 

Tisti, ki so že sicer trpeli strah pred zobozdravnikom, se bodo morda zdaj še bolj nelagodno počutili, vendar Egić pravi, da se zdravstveno osebje ravna po predpisanih navodilih in uporablja zaščitno opremo, tako da je možnost prenosa okužbe minimalizirana. Vse paciente v ZD Murska Sobota naprošajo, da so pri izpolnjevanju vprašalnika iskreni ter se držijo navodil. »Strah je čustvo, ki se mu ne moremo izogniti, in normalno je, da bo med pacienti prisoten še nekaj časa. Pri delu upoštevamo strokovne nasvete, zagotavljamo varnost pacientov in izvajalcev. Verjamem, da se bo na ta način zmanjšal strah in se bomo vsi hitreje vrnili v vsakodnevno rutino in se ob tem počutili varno,« pove za konec.

Nataša Juhnov
Pri obravnavi zdravih pacientov morajo imeti zobozdravniki pokrivalo za lasišče, vizir ali zaščitna očala, zaščitno masko, plašč in rokavice. Pri bolnikih s potrjeno okužbo pa nosijo vodoodporni kombinezon, neprepustna očala, zaščito za obuvala in masko.
zd-murska-sobota zobozdravstvo zobozdravstvene-storitve