vestnik

Za projekt vzhodne murskosoboške obvoznice lovijo evropske milijone

Rok Šavel, 7. 9. 2024
Jure Kljajić
Veliko presenečenje bo, če bo prva lopata pri gradnji težko pričakovane nove obvozne ceste v Murski Soboti, kjer je sočasno treba poskrbeti še za zadrževalnik, zasajena že v naslednjem letu.
Aktualno

Prišlo je do manjšega premika pri sebeborskem zadrževalniku, ki je pogoj za obvozno cesto. Vse je odvisno od hitrosti pridobitve gradbenega dovoljenja.

Smo že krepko v drugi polovici leta, nezadržno pa se bliža leto 2025, ko naj bi po optimističnih napovedih oziroma bolj željah pristojnih zasadili prvo lopato v okviru projekta vzhodne murskosoboške obvoznice. V zadnjem letu se je zvrstilo več sestankov delovne skupine, ki jo je za pospešitev projekta ustanovil poslanec Tine Novak, v Pomurje sta prišla minister za naravne vire in prostor Jože Novak in infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek, a vsaj za zdaj ne kaže, da bi bili kaj bliže uresničitvi neformalno zastavljene časovnice. Nazadnje so pristojni sestankovali pred nekaj tedni v prostorih murskosoboške občine, pri čemer je očitno sedaj glavna pozornost namenjena sebeborskemu zadrževalniku.


Predlagali zadostna sredstva


Objekt vodne infrastrukture je namreč pogoj, ki so ga na direkciji za vode postavili za gradnjo obvoznice, vendar vseskozi povzroča sive lase odgovornim. Na direkciji za infrastrukturo, ki je naročnik projekta, pravijo, da v zvezi z obvoznico poteka pridobivanje zemljišč na območju krožišča Plese in za gradnjo dostopnih cest v obrtno-poslovni coni severno od krožišča. V prevodu to pomeni, da se na dolgi poti do vložitve gradbenega dovoljenja prav veliko še ni premaknilo, saj so nam na direkciji skoraj identičen status projekta opisali že lani. Je pa prišlo do premikov pri zadrževalniku, ki naj bi se gradil vzporedno z obvoznico. Izdelana je bila projektna dokumentacija z recenzijo vred, ravno tako je bila izvedena parcelacija zemljišč. Tu se je nekoliko zataknilo, saj na direkciji pravijo, da geodetska uprava vodi postopek izdaje odločbe o parcelaciji. Zamolčali pa so nam, da se postopek vleče zaradi pritožbe zoper odločbo, ki jo je po naših informacijah vložila celo državna institucija. Zakaj država glede tako pomembnega projekta za Pomurje ne deluje koordinirano in usklajeno, je vprašanje, ki se postavlja samo po sebi, ponujajo pa se odgovori, ki temeljijo na tem, da nekdo očitno ne opravlja svojega dela ali pa da se celo namerno zavlačuje, če smo morda pretirano črnogledi. Ravno tako ni skrivnost, da ideje o fazni izvedbi gradnje, ki jih je imel že Aleksander Jevšek, ko je bil še župan mestne občine, še zmeraj niso povsem potihnile, čeprav bi to dokončanje projekta potisnilo v še bolj nedoločno prihodnost. Spodbudno je, da so nam na direkciji zagotovili, da so za prihajajoča proračuna, ki ju bo država jeseni poslala v državni zbor, predlagali zadostna sredstva za izvedbo potrebnih aktivnosti v projektu vzhodne obvozne ceste Murska Sobota. Že do sedaj je bil projekt eden od redkih, ki niso bili večje žrtve lanskih poplav. Celoten projekt je trenutno ocenjen na več kot 33 milijonov evrov, bo pa bržkone potrebna novelacija v prihodnjih proračunih.


Za evropski denar so pomembni roki


Zadrževalnik je, kot skopo pravijo na direkciji za vode, kjer so pristojni za ta del projekta, v fazi načrtovanja, priprave in usklajevanja med pristojnimi institucijami, pri čemer iščejo različne vire financiranja, da bo izveden čim hitreje. Znano je, da potekajo pogovori in aktivnosti, da bi izvedbo zadrževalnika financirali iz mehanizma za okrevanje in odpornost. V okviru načrta za okrevanje in odpornost (NOO), kjer ima Slovenija na voljo 1,61 milijarde evrov nepovratnih sredstev in 1,07 milijarde evrov posojil, je konkretno za zmanjševanje poplavne ogroženosti skupaj na voljo 240 milijonov evrov. Od tega 20 milijonov evrov nepovratnih sredstev in 220 milijonov evrov posojil. Sebeborski zadrževalnik bi bil kot nalašč za financiranje iz tega ukrepa, saj je, kot poudarjajo tudi na direkciji za vode, ključnega pomena za zmanjšanje poplavne ogroženosti na trasi obvoznice, na območju severne obrtno-industrijske cone v Murski Soboti in okoliških naselij ob Sebeborskem potoku ter Ledavi. Ta hip je še zmeraj v veljavi sporazum iz decembra 2021, ki predvideva, da bi za zadrževalnik po 500 tisočakov prispevali občini Moravske Toplice in Murska Sobota, ministrstvo za infrastrukturo 3,5 milijona evrov in takratno okoljsko ministrstvo milijon evrov, zato bi bila rešitev v obliki drugega vira financiranja dobrodošla za vse, še posebej za obe občini. Težava je, da so pri črpanju evropskega denarja pomembni roki. Slovenija naj bi do konca leta iz NOO za različne projekte izplačala 677 milijonov evrov, v prvi polovici pa smo porabili zgolj 113 milijonov evrov. Načrt naj bi bil sedaj tak, da bi skušali do konca leta za zadrževalnik pridobiti gradbeno dovoljenje, kar bo tudi veliko odvisno od hitrosti murskosoboške upravne enote, ki pa je daleč najbolj obremenjena in zato tudi najbolj dolgotrajna v postopkih izdaje gradbenih dovoljenj v regiji.

Jevšek tudi v bitki s časom

Če se financiranje gradnje zadrževalnika iz načrta za okrevanje in odpornost ne bi izšlo, obstaja še rezervni načrt pri Aleksandru Jevšku, ministru za kohezijo in regionalni razvoj, ki bedi nad kohezijskim denarjem. Jevšek je namreč že na spomladanski seji sveta pomurske razvojne regije zagotovil, da je denar za zadrževalnik na voljo v okviru kohezijskih sredstev, a ob tem tudi poudaril, da le pod pogojem pridobljenega gradbenega dovoljenja za projekt. A tudi Jevšku se mudi s črpanjem evropskih sredstev, saj mora biti v skladu s finančnim načrtom kohezijskega programa do konca leta porabljenih 541 milijonov evrov iz različnih strukturnih skladov, do sedaj pa je njegovo ministrstvo izdalo odločitve o podpori le v višini slabih 140 milijonov evrov.

vzhodna-soboška-obvoznica kohezijska-sredstva