V gornjeradgonski družbi Elrad International še naprej krepijo svojo vlogo na področju proizvodnje elektronskih sklopov, ki se uporabljajo za krmiljenje številnih naprav. To področje zaradi novih tehnologij in vedno večjega števila elektronskih naprav postaja v svetu vse pomembnejše. Elrad je s hčerinskimi družbami prisoten tudi v Srbiji in na Kitajskem, h koncu pa se bliža gradnja tovarne v Mehiki, ki jo potrebujejo predvsem zaradi sodelovanja s poslovnimi partnerji na trgu ZDA. »Zagon proizvodnje načrtujemo v začetku prihodnjega leta, saj imamo že konkretne dogovore s kupci, s katerimi bomo tam sodelovali,« pojasnjuje tehnični direktor Branko Šeruga. Elradov obrat v Srbiji je ravno letos praznoval 15-letnico obstoja, zaznamovali so jo z odprtjem novih in razširjenih proizvodnih prostorov.
Preberite še
Odpri v novem zavihkuProti Haalandu tudi pomurska nogometaša
Slovenski nogometni selektor Matjaž Kek je razkril seznam igralcev, na katere računa na oktobrskih tekmah.
Zaradi omenjenega večanja proizvodnje elektronskih naprav se podjetja v panogi srečujejo tudi s problemom tako imenovane alokacije materiala, ki je potreben za proizvodnjo elektronskih sklopov. »V prvi polovici letošnjega leta smo se še soočali s tem izzivom, vendar se je situacija umirila, tako da tudi naša proizvodnja danes poteka nemoteno. Z ohlajanjem gospodarstva in umiritvijo usklajevanja med ponudbo in povpraševanjem smo sedaj že skoraj v takšnem položaju, kot smo bili, preden je v svetu prišlo do težav z alokacijo materiala,« pojasnjuje direktor operacij Boris Štefančič, ki je v Elradu leto dni, prej pa je izkušnje pridobival v številnih podjetjih, med drugim v Iskri in Gorenju, bil je tudi svetovalec v mednarodnem podjetju A.T. Kearney. Material uvažajo iz različnih držav, večinoma iz Evropske unije, nekaj pa tudi iz tretjih držav, od ZDA do Kitajske. »Vendar gre večina materiala prek velikih svetovnih distributerjev, ki imajo pri dobavi materiala po svetu pomembno vlogo,« pravi Štefančič.
Za marsikoga strateški poslovni partner
Elrad sodeluje s številnimi svetovno znanimi podjetji. Med njimi je tudi švedska Husqvarna, ki mu je že dvakrat podelila priznanje za dobavitelja leta. »Elrad je bil v zgodovini že večkrat izbran za dobavitelja leta pri različnih kupcih, v marsikaterem podjetju nas označujejo tudi kot strateškega partnerja. Eden takih je Husqvarna, s katero imamo zelo aktivno sodelovanje. Z njimi smo skozi leta rasli, njihovi predstavniki nas obiskujejo, sodelujemo pri uvajanju novih projektov. Na trgu so na primer njihove robotske kosilnice, za katere jim elektronike dobavlja Elrad. To je segment, s katerim se tudi mi radi pohvalimo,« pove Štefančič. Šeruga pri tem doda, da se Elrad pri številnih kupcih vključuje že v fazo razvoja novega izdelka, ravno sedaj poteka tovrstno sodelovanje z novim naročnikom, ki pa ga za zdaj še ne morejo razkriti. Lani je družba v primerjavi z letom 2017 povečala tako prihodke kot dobiček. Kot pojasnjuje Aleš Gostenčnik, ki je v družbi odgovoren za finance, je ob 98 milijonih evrov prihodkov v letu 2018 dobiček iz poslovanja zrasel s 6,3 milijona evrov (2017) na 8,5 milijona evrov. »Ta rast je bila predvsem posledica ugodnih cen materialov, ki so takrat še veljale in imele učinek na bilance v letu 2018.«
Množičen prehod na baterijski pogon
Štefančič navaja še nekaj dejavnikov, ki so po njegovem mnenju z rastjo podjetja privedli do izboljšanja poslovnih rezultatov. »Elrad veliko dela za izboljševanje notranjih procesov in uvaja metode, ki zmanjšujejo stroškovni pritisk. Z rastjo skušamo nevtralizirati fiksne stroške in dobiti čim boljši izplen. Rasli pa smo tudi zaradi našega pristopa. Tako imenovani odličnosti storitve za kupca se resno posvečamo, ker ne gre samo za prodajo, temveč za celoten servis, ki ga ponujamo kupcu. To sedaj tudi na neki način merimo in kupce sprašujemo, kako so zadovoljni z našimi storitvami v različnih kategorijah. Na podlagi povratnih informacij skušamo nato izboljšati naše procese. Do sedaj nam je to uspevalo, saj nam kupci zaupajo pri vedno več izdelkih.« Šeruga med segmenti, v katerih se je v zadnjem letu zgodila močna rast, navaja tako imenovani battery management system. »To so elektronike, ki krmilijo in regulirajo baterijske enote. Praktično v vseh programih, v katerih smo prisotni, gredo naši kupci s klasičnega, 220-voltnega napajanja na baterijske pogone.
Gre za palete novih izdelkov, vse skupaj pa je treba obvladovati, tako polnjenje in praznjenje baterij kakor tudi različno zaščito pred preobremenitvami. To je segment, ki je v velikem porastu in na katerega prehajajo skoraj vsi ključni kupci, ne glede na področje delovanja.« Štefančič še pove, da so v tem pogledu močno področje predvsem električna orodja. »Naši kupci, med njimi tudi Bosch in Stihl, ponujajo izmenljivo baterijo, ki ustreza široki paleti orodij. Ta 'baterijski' trend je v izrednem porastu. Prav tako dejavno vstopamo na področje električnih koles, kjer sodelujemo tudi pri razvoju izdelkov. Pri tem imamo v Celju lasten razvojni oddelek, nekaj razvojnikov je zaposlenih tudi v Gornji Radgoni. Kupcu tako ponudimo celoten paket.« Elradov razvojni center je v Celju nastal s ciljem, da pritegnejo ustrezen kader tudi iz preostalih delov Slovenije. »Traja več let, da ustvariš razvojnika, in v Pomurju jih žal ni več na razpolago. V regiji je sicer dovolj tehničnega kadra, razvojniki pa so redka dobrina,« pravi Šeruga. Razvojni center v Celju deluje dve leti, v njem dela deset ljudi.
Zaposlenim na voljo številne aktivnosti
V Elradu je bilo ob koncu lanskega leta 553 zaposlenih, pri tem jih je del vezanih na sezonsko naravo proizvodnje. Omenjena proizvodnja in dobava elektronik za robotske kosilnice je recimo po besedah Štefančiča izrazito sezonski posel, ki poteka od novembra do aprila, ko mora biti na trgu zadostna količina robotskih kosilnic, da bi lahko zadovoljili povpraševanje, ki je večinoma spomladi. »V začetku leta imamo tako vedno nekoliko več zaposlenih.« Podobno je tudi število zaposlenih v hčerinskih družbah v Srbiji (520) in na Kitajskem (458).
V podjetju se še posebej posvečajo dobremu počutju zaposlenih, tudi z omogočanjem številnih aktivnosti. »Smo tako družini prijazno kakor tudi družbeno odgovorno podjetje, v okviru teh projektov izvajamo tudi aktivnosti za promocijo zdravja. Zaposleni so radi del vseh aktivnosti, ki jih izvajamo,« pojasnjuje vodja kadrovske službe Simona Kovač, ki dodaja, da ob koncu leta vedno pripravljajo srečanje z upokojenci družbe in božičkovanje za otroke zaposlenih. Zaposleni prav tako radi izkoristijo dodaten prosti dan za prvi šolski dan. »To sicer za zasebna podjetja ni zakonska obveznost, a smo se odločili, da jim damo to možnost. Dodatni prosti dan omogočimo zaposlenim tudi, ko gredo z otroki ob koncu osnovne šole na informativni dan. Poleti organiziramo tabor za otroke zaposlenih in jim tako za nekaj dni omogočimo varstvo med poletnimi počitnicami.« Med športnimi aktivnostmi zaposleni najraje hodijo v fitnes, na aerobiko in različne druge dejavnosti, kot so vibra, zumba ter vadba za zdravo hrbtenico.