© 2025 Podjetje za informiranje d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 4 min.

Šolski prevozi: Stroški občin v zadnjih letih višji za vse do 120 odstotkov


Rok Šavel
25. 8. 2025, 06.00
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Najslabše jo odnesejo razpršeno poseljene občine na podeželju. Izdatki dosegajo več sto tisoč evrov, kar je primerljivo z marsikatero razvojno investicijo.

simbolična, avtobusna-postaja, murska-sobota, dijak, dijaki, učenci, šolar, šolarji
Jure Kljajić
Na končno ceno še vedno močno vplivata omejeno število ponudnikov in pogosto prejeta zgolj ena ponudba, kar občinam ne omogoča pogajalske moči.

Veliko občin se je v poletnih mesecih pred novim šolskim letom lotilo ene izmed nalog, ki jim jih nalaga država. Prevozi osnovnošolskih otrok. Gre za področje, ki je v zadnjih letih zaradi pomanjkanja prevoznikov, naraščajočih stroškov in tudi strukturnih problemov znotraj panoge vse bolj problematično. Še posebej v podeželskem okolju, kakršno je Pomurje.

Brezplačni prevozi učencev so v Sloveniji zakonska pravica že vrsto let: do njih so upravičeni vsi osnovnošolci, ki prebivajo več kot štiri kilometre od šole, vsi prvošolci, otroci s posebnimi potrebami (če je tako določeno v odločbi o usmeritvi) ter učenci, za katere je pot v šolo ocenjena kot nevarna. Novela zakona o osnovni šoli, ki je bila sprejeta letos, je te pravice v osnovi ohranila, občinam pa prinesla nekaj več fleksibilnosti.

simbolična, avtobusna-postaja, promet, avtobus
Jure Kljajić
Brezplačni prevozi učencev so v Sloveniji zakonska pravica že vrsto let
Po novem namreč velja, da je organiziran prevoz primarna možnost, a če ga ni mogoče zagotoviti ali ni gospodaren, se strošek lahko povrne prek vozovnice za javni prevoz oziroma v skrajnem primeru prek kilometrine.

Še zmeraj velik proračunski izdatek



Po besedah Andreja Vrzela, župana Občine Sveti Jurij ob Ščavnici, se je stanje na tem področju poslabšalo takrat, ko je država za javne prevoze ustanovila novo organizacijsko obliko – Družbo za opravljanje javnega potniškega prometa. »Stvari naj bi uredila, a jih je še bolj zapletla,« meni župan, ki opozarja, da pri izvedbi šolskih prevozov vse občine niso v enakem položaju.

andrej-vrzel
Vanesa Jaušovec
Andrej Vrzel, župan Občine Sveti Jurij ob Ščavnici, opozarja, da vse občine niso v enakem položaju, saj lahko nekatere uporabljajo javne linijske prevoze za prevoz šolskih otrok, ki jih država subvencionira. Foto Vanesa Jaušovec

Nekatere občine, kot denimo murskosoboška, lahko uporabljajo javne linijske prevoze za prevoz šolskih otrok, saj jim to omogočata geografska lega in poseljenost. Javni linijski prevozi so v nasprotju s prevozi šolskih otrok subvencionirani. »Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje smo že večkrat predlagali, naj država subvencionira tudi posebne prevoze šolskih otrok, saj bomo tako vse občine enako obravnavane,« še pravi Vrzel.

V Občini Sveti Jurij ob Ščavnici so letos izvedli javno naročilo za izvedbo šolskih prevozov v naslednjih treh šolskih letih. Najugodnejša je bila družba Arriva, ki bo šolske prevoze na območju občine v naslednjih treh letih izvedla za dobrih 614 tisoč evrov. »Glede na to, da je ponujena cena za 21.768 evrov na letni ravni nižja od lanske, moramo biti zadovoljni. Vendar to še vedno pomeni velik proračunski izdatek,« poudari župan.

simbolična, avtobusna-postaja, murska-sobota, dijak, dijaki, učenci, šolar, šolarji
Jure Kljajić
Številke kažejo, da se breme občin iz leta v leto veča.

Puconci v najslabšem položaju



Za večletno pogodbo o izvajanju šolskih prevozov so se odločili tudi v Občini Moravske Toplice, k čemur jih je, kot pravi podžupan Sašo Koca, spodbudilo dejstvo, da je na trgu vse manj ponudnikov, kar se izraža v višjih cenah storitev. »Pri nas je bila lani podražitev v primerjavi s preteklimi leti izrazita, letos pa je prišlo še do dodatnega dviga – cene storitev so se v primerjavi z lanskimi povečale za približno 30 odstotkov,« ponazori moravskotopliški podžupan.

sašo-koca, podžupan-moravske-toplice
Jure Kljajić
Za večletno pogodbo o izvajanju šolskih prevozov so se odločili tudi v Občini Moravske Toplice, k čemur jih je, kot pravi podžupan Sašo Koca, spodbudilo dejstvo, da je na trgu vse manj ponudnikov, kar se izraža v višjih cenah storitev.

V najbolj neugodnem položaju, kar se tiče šolskih prevozov, je puconska občina. Tamkajšnji šolski okoliš zajema 23 vasi v matični občini in še tri vasi, Sebeborce, Krnce in Andrejce, v Občini Moravske Toplice. V Puconcih so se že lani odločili za izvedbo javnega naročila za triletno obdobje. »V letu 2024 je realizacija na postavki regresiranje prevozov učencev iz kraja bivanja v šolo in nazaj znašala več kot 436 tisoč evrov. Letos imamo na tej postavki predvidenih 533 tisoč evrov, kar pomeni za 22 odstotkov več,« pove puconski župan Uroš Kamenšek.

Gre za velike zneske, ki se jim občine nikakor ne morejo izogniti, zaradi stanja na trgu pa nimajo niti pogajalske moči, da bi jih lahko bistveno znižale. Gre za vrednosti, primerljive z višino marsikatere investicije v cestno in drugo javno infrastrukturo, ki jo v posameznih krajevnih skupnostih občani pričakujejo. 

uroš-kamenšek, župan, občina-puconci
Ines Baler
V najbolj neugodnem položaju, kar se tiče šolskih prevozov, je puconska občina.

Izjema le šalovska občina

Številke kažejo, da se breme občin iz leta v leto veča. Regresirani skupni stroški prevozov so leta 2020 znašali 30,96 milijona evrov, leta 2021 še 30,94 milijona evrov, nato pa po normalizaciji šolskega procesa začeli strmo rasti in dosegli 65,12 milijona evrov v letu 2024, kažejo podatki Skupnosti občin Slovenije. V Ljutomeru so se z 243 tisoč evrov v letu 2020 povzpeli na 425 tisoč evrov v letu 2024, v enakem obdobju v Gornji Radgoni s 129 tisoč evrov na več kot 409 tisoč evrov, v Moravskih Toplicah s 102 tisoč evrov na 278 tisoč evrov, v Murski Soboti pa s 131 tisoč evrov na 231 tisoč evrov. V vseh občinah se kaže enaka dinamika: stroški se v zadnjih štirih letih povečujejo za 70 in vse do 120 odstotkov. Svetla izjema je Občina Šalovci, kjer šolske prevoze izvajajo z dvema občinskima kombijema. Leta 2020 so imeli s šolskimi prevozi blizu 20 tisoč evrov stroškov, lani zgolj dobrih 7 tisoč evrov. V letošnjem proračunu imajo na tej postavki predvidenih devet tisočakov. 

simbolična, avtobusna-postaja, promet, avtobus
Jure Kljajić
Šolski prevozi so veliko finančno breme za občine.
Sistemskih rešitev še ni

V Združenju občin Slovenije priznavajo, da se letos glede šolskih prevozov nanje še ni obrnila nobena občina članica, a da to še zdaleč ne pomeni, da problematika ni pereča. »Težav je še več – večkrat se na javno naročilo prijavi zgolj en ponudnik, poselitev, predvsem v podeželskih občinah, pa je izrazito razpršena, kar povečuje stroške in verjetno tudi odbija nekatere prevoznike. Težav ne rešuje niti letos sprejeta novela zakona o osnovni šoli,« so poudarili Vestnik. Tudi v Skupnosti občin Slovenije poudarjajo, da so na problematiko v zadnjih letih že večkrat opozorili. »Sistemskih rešitev za večjo konkurenčnost in finančno vzdržnost na državni ravni žal še ni, zato to področje še naprej ocenjujemo kot pomembno finančno breme za občine,« so jasni v največjem reprezentativnem združenju občin v državi.

© 2025 Podjetje za informiranje d.o.o.

Vse pravice pridržane.