© 2025 Podjetje za informiranje d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 3 min.

TOM Murska Sobota: Že 30 let prostovoljstvo posebnega pomena


Niko Hari
27. 9. 2025, 19.08
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Odgovor je pogovor je geslo, ki ga v Murski Soboti že tri desetletja živijo prostovoljke TOM telefona – edinega splošnega telefona za otroke in mladostnike v Sloveniji.

telefon, žalost, depresija
Profimedia
Svetovanje je omogočeno vsak dan med 12. in 20. uro na številki 116 111, prek klepetalnice od ponedeljka do petka, e-pošto pa lahko mladi pošljejo kadar koli. Prav anonimnost in enostavna dostopnost pomagata, da mladi premagajo strah, sram in stigmo.

TOM telefon deluje v okviru Zveze prijateljev mladine Slovenije in je del nacionalne mreže devetih svetovalnih skupin po državi. V Murski Soboti danes deluje 18 prostovoljk, ki so pred samostojnim svetovanjem deležne temeljitega usposabljanja in rednih supervizij. »To je prostovoljstvo posebnega pomena, zato je tudi omejeno. Čisto vsak na žalost ne more biti prostovoljec TOM telefona. Vsak prostovoljec na začetku opravi obvezno osnovno izobraževanje, nato pa mora opraviti še praktične razgovore ob prisotnosti vodje. Na žalost nimamo niti enega moškega prostovoljca, pa nas mladostniki velikokrat prosijo, da bi glede kakšne teme radi slišali moško mnenje,« pove Cvetka Temlin, vodja svetovalne skupine TOM Murska Sobota. Dodaja, da je najpomembnejša lastnost vsakega njihovega prostovoljca močna empatija, zelo pomembna pa je tudi objektivnost. »Ne odločamo se namesto mladostnikov, le pokažemo jim vse različne možnosti.«

tom-telefon, okrogla-miza
Marina Vrbnjak
Cvetka Temlin poudarja, da gre za prostovoljstvo posebnega pomena, zato je tudi omejeno.

Temlinova se je spomnila začetkov TOM telefona v Murski Soboti in povedala, da se je po spletu srečnih dogodkov prekmurska ekipa prostovoljcev našla izredno hitro, obenem pa je takoj na začetku odlično sodelovala. »Tako hitro smo zadovoljili potrebe mladih po pogovoru, da smo nekaj časa imeli celo odprto linijo za odrasle. Sicer je bilo zanimanja nekoliko manj, se je pa zato telefon za mlade toliko bolje obnesel.«

Prvi TOM telefon je v Sloveniji zazvonil leta 1990. V Murski Soboti je začel delovati pet let kasneje, sprva pod okriljem centra za socialno delo. Pomembno vlogo so imele takratne vodje skupine Tatjana Šiker, Liljana Ovsenjak in Martina Horvat Kuzma. Pred petnajstimi leti je delovanje prevzelo Društvo prijateljev mladine Murska Sobota, kjer TOM še danes uspešno deluje.
telefon, telefoniranje, pogovor, mobilni-telefon
Ines Baler
Število klicev znova narašča, največkrat se oglašajo mladostniki med 13. in 15. letom. Najpogostejše teme so odnosi z vrstniki, težave v družini, psihične stiske, šola in ljubezen.

Ključno je poslušanje

Pogovori so brezplačni, anonimni in zaupni. Mladi lahko izbirajo med tremi kanali – telefonom, spletno klepetalnico in e-pošto –, a največkrat se še vedno odločijo za klic. Pogovarjajo se lahko o čemer koli, ne samo o raznih stiskah. »Naš namen ni samo svetovanje, ključno je poslušanje, kar je v vsakdanjem življenju zelo težko, saj starši velikokrat nimajo časa. Časovne stiske staršev, pa čeprav so ti starši dobri, večkrat delajo otrokom zagate. V času odraščanja, še posebej v puberteti, pa včasih prihaja tudi do nezaupanja do staršev,« je bila jasna sogovornica. Prvi cilj TOM telefona je poslušati brez obsojanja. Otroka ali mladostnika skušajo premakniti iz občutka nemoči v prostor, kjer najdejo vsaj droben načrt za naprej. »Pogosto je že pogovor tisti korak, ki sproži spremembo.«

Preberite še

Svetovanje je omogočeno vsak dan med 12. in 20. uro na številki 116 111, prek klepetalnice od ponedeljka do petka, e-pošto pa lahko mladi pošljejo kadar koli. Prav anonimnost in enostavna dostopnost pomagata, da mladi premagajo strah, sram in stigmo.

Vse več nasilja, predvsem spletnega

Podatki za leto 2025 kažejo, da število klicev znova narašča, največkrat se oglašajo mladostniki med 13. in 15. letom. Tretjina uporabnikov je osnovnošolcev. Najpogostejše teme so odnosi z vrstniki, težave v družini, psihične stiske, šola in ljubezen. V ospredje stopa tudi nasilje, predvsem spletno in zloraba digitalnih naprav. »Dela je veliko. Vedno morata hkrati delovati dve skupini. Če je ena skupina ravno v tistem času, ko nekdo pokliče, nedosegljiva, mladi ne bi dobili nikogar. Sicer nam včasih gre malo na tesno, a kljub temu zmoremo,« pojasni Temlinova. Dodaja, da so po pandemiji covida-19 (ko so bile v ospredju) spet pogoste psihične težave. »Takrat so bile stiske ob zaprtosti tako velike, da smo dobivali klice tudi od študentov. Sicer smo takrat dobivali manj klicev, a so to bili zelo kompleksni primeri,« je še povedala.

Tom telefon.png
MZPM
TOM telefon je za številne otroke in mladostnike prvi varen stik, ko se znajdejo v stiski.

Mestna občina Murska Sobota organizaciji zagotavlja prostor za delovanje, Zveza prijateljev mladine Slovenije pa programsko in tehnično podporo. Kljub temu skupina še vedno potrebuje dodatna sredstva za literaturo, potne stroške, izobraževanja in druženja. »Zveza prijateljev mladine Slovenije nam financira supervizije in izobraževanja, ki jih ni malo in so strokovna, veliko drugih finančnih prilivov pa nimamo. Sicer ima mestna občina razpis za dodatna sredstva za nevladne organizacije, a najprej potrebujemo osnovna sredstva, da na tem razpisu sploh lahko kandidiramo. Donatorjev je zelo malo,« pojasni Temlinova. Tudi zato so za delovanje TOM telefona sponzorji izrednega pomena. V letu 2025 so to Delavska hranilnica Ljubljana, Energija Plus Maribor, Megras Murska Sobota, Mestna občina Murska Sobota, picerija Nona Murska Sobota, Pomgrad Murska Sobota, Virs Lendava, Vzajemna Ljubljana in Zavarovalnica Triglav Ljubljana. Medijski sponzor pa je že vrsto let tudi Vestnik.
 

TOM telefon je za številne otroke in mladostnike prvi varen stik, ko se znajdejo v stiski. Ne glede na težavo je odgovor vedno pogovor – in v Murski Soboti to že 30 let potrjujejo prostovoljke, ki s svojo predanostjo vračajo upanje tistim, ki ga najbolj potrebujejo.

© 2025 Podjetje za informiranje d.o.o.

Vse pravice pridržane.