© 2025 Podjetje za informiranje d.o.o. - Vse pravice pridržane.
Čas branja 1 min.

Pogosto ni jasno poreklo osnovnih živil, najbolj urejeno pri mesu in jajcih


Uredništvo
15. 10. 2025, 16.20
Posodobljeno
16. 10. 2025 · 08:15
Deli članek
Facebook
Kopiraj povezavo
Povezava je kopirana!
Deli
Velikost pisave
Manjša
Večja

Čeprav bi morali biti podatki o poreklu in sledljivosti osnovnih živil vedno jasno navedeni, v praksi pogosto temu ni tako.

simbolična, mesni-izdelki, meso, svinjsko-meso, piščančje, goveje, surovo, poreklo
Jure Kljajić
Fotografija je simbolična.

Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) opozarja, da bi morali biti podatki o poreklu in sledljivosti osnovnih živil vedno jasno navedeni, v praksi pa temu pogosto ni tako. Raziskava je pokazala, da sta meso in jajca med pregledneje označenimi izdelki, medtem ko je transparentnost pri drugih živilih močno odvisna od zakonodajnih zahtev.

Ocenjevalci Mednarodnega inštituta za potrošniške raziskave (Mipor) so pri sedmih največjih trgovcih (Hofer, Spar, Mercator, Lidl, Eurospin, Tuš in Jager) preverili jasnost označevanja porekla in sledljivosti. Najbolj jasno je bilo to urejeno pri mesu in jajcih, saj to določa evropska uredba. Pri drugih živilih pa enotnih pravil ni, kar se hitro odrazi v manjši preglednosti.

simbolična, mlečni-izdelki, sladoled, mleko, smetana, sir
Jure Kljajić
Fotografija je simbolična.

Navedli so primere:

  • mleko: pri nekaterih znamkah (npr. Eurospin, S-Budget) je navedena le oznaka obrata v Avstriji, kar pove, kje je mleko polnjeno, ne pa, od kod prihaja. Pri Mercatorjevem mleku pa je jasno zapisano: surovo mleko slovenskega porekla, polnjeno na Hrvaškem – bistveno bolj pregledna praksa;
  • beli kruh: podatek o poreklu moke so našli le pri enem izdelku (Spar – moka iz EU);
  • sir gauda: le Spar je navedel poreklo mleka (Avstrija);
  • beli sladkor: poreklo (EU), kar je zelo splošna označba, je bilo navedeno le pri Hoferju in Agragoldu.
Preberite še

Kot pozitivne izjeme so izpostavili tudi označbe orehov, kjer so imeli vsi trgovci jasno navedeno poreklo, pri rižu pa je bila večina označena s poreklom iz Azije. "Čeprav ne gre za lokalne izdelke, potrošnik dobi jasen podatek, ki olajša odločitev," so dodali v sporočilu za javnost.

Potrošniki si želijo jasnih informacij o hrani, ki jo kupujejo, poudarjajo na ZPS. Pregledno označevanje po njihovem mnenju krepi zaupanje in omogoča premišljene nakupovalne odločitve.

"Evropska unija je v okviru strategije od vil do vilice jasno poudarila: zaupanje potrošnika je temelj trajnostnega prehranskega sistema. Informacije morajo biti dostopne, sledljive in razumljive – od pridelave do končnega izdelka," so še sporočili iz ZPS.


© 2025 Podjetje za informiranje d.o.o.

Vse pravice pridržane.