Mitja Horvat (45) že deset let vodi trgovsko središče BTC City Murska Sobota. Po izobrazbi tekstilni inženir je kariero začel v Muri, pri tem je štiri leta delal v Murini hčerinski družbi v Nemčiji. Pred prihodom v BTC je bil zaposlen pri trgovski verigi Kastner & Öhler, tri leta je bil vodja trgovine v Ljubljani. Pred kratkim mu je skupaj s sodelavci uspela odmevna poslovna poteza, saj se je z imetniki franšize priljubljene ameriške verige s hitro prehrano v Sloveniji dogovoril za odprtje restavracije v soboškem BTC, s čimer je začrtal nadaljnji razvoj največjega nakupovalnega središča v regiji.
Za prihod McDonaldsa ste si sami prizadevali deset let, zgodba o tem pa je še starejša. Prav tako niste bili edini, ki ste to poskušali. Kaj je na koncu pretehtalo, da so se odločili za prihod v Mursko Soboto ravno letos in prav na to lokacijo?
»Na koncu je prevladala vztrajnost. V desetih letih, odkar smo začeli voditi pogovore z vodilnimi pri McDonaldsu, je bilo obdobje, ko so imeli sami nekakšno blokado in so se izogibali novih investicij. Septembra pred dvema letoma pa se je začela zgodba o njihovem dokončnem prihodu v Pomurje. Vedeli smo, da so se medtem že začeli pogajati tudi za lokacijo ob Expanu, zato smo tudi sami nekoliko pospešili pogajanja in jih bolj aktivno prepričevali, zakaj je BTC dobra lokacija, ki ima prednost pred drugimi. Na koncu se je to potrdilo in glede na promet že v prvih dneh pokazalo, da je šlo za pametno potezo obojih. Dobivamo veliko pohval širšega lokalnega okolja glede umestitve objekta, zadovoljni so tudi naši lastniki v Ljubljani. Tudi pri McDonaldsu so se potrudili in odločili za najsodobnejšo različico restavracije, ki vključuje tudi postrežbo pri mizi. Menim, da bo ta restavracija zgodba o uspehu. Razlog za njihovo odločitev so tudi meritve frekvence obiskovalcev na posamezni lokaciji, ki jih zanje izvaja zunanja agencija.«
Mitja Horvat: "Tudi McDonalds se s svojo ponudbo prilagaja lokalnemu okolju, v njihovi ponudbi ni samo nezdrava prehrana, kot marsikdo misli, v vsakem primeru pa McDonalds ni nekaj slabega. Gre samo za dodatno ponudbo, tako kot si včasih zaželimo šunko ali špricar, tako se včasih prileže tudi McDonaldsov hamburger."
V Murski Soboti niso vsakdanji prizori dolgih kolon obiskovalcev, kot smo jih videli ob odprtju restavracije. Zakaj je po vašem mnenju to vzbudilo takšen interes v regiji? Konec koncev McDonalds v Sloveniji deluje že precej časa …
»Menim, da nam je to pripadalo. Pa ne mislim, da brez tega ne bi mogli živeti ali da si ljudje tukaj tega tako neskončno želijo, ampak je to ponudba, ki spada v sodobno mesto, zato je to tudi dobra popotnica za nadaljnji razvoj Murske Sobote in celotne regije. Tudi McDonalds se s svojo ponudbo prilagaja lokalnemu okolju, v njihovi ponudbi ni samo nezdrava prehrana, kot marsikdo misli, v vsakem primeru pa McDonalds ni nekaj slabega. Gre samo za dodatno ponudbo, tako kot si včasih zaželimo šunko ali špricar, tako se včasih prileže tudi McDonaldsov hamburger. Kolone ob odprtju so samo dokaz, da smo naredili pravo poslovno potezo. Vsak se je že kdaj za konec tedna peljal v Maribor, ker so otroci želeli v McDonalds, zdaj to ni več potrebno. Računamo, da bo po epidemiji restavracija k nam zvabila tudi obiskovalce iz Madžarske, Hrvaške in Avstrije.«
Preberite še
Odpri v novem zavihkuV hišni preiskavi zasegli drogo
Hišno preiskavo so opravili pri 45-letniku.
Načrtujete tudi prenovo Interspara, ki ste jo zaradi epidemije nekoliko zamaknili. Kaj vse obsega ta investicija?
»Odprtje prenovljenega Interspara je bilo načrtovano hkrati z odprtjem McDonaldsa, a smo ga žal zaradi epidemije prestavili. Prvi znanilec prenove našega trgovskega središča je bila prenova trgovine Big Bang, ki smo jo uspešno izvedli. Zaradi epidemije sta se nekoliko zamaknila prihod nekaterih novih najemnikov in naša največja investicija, ki jo izvajamo skupaj s Sparom Slovenija, to je popolna prenova trgovine. To pomeni, da bomo prenovili vse, od keramike do celotne opreme. Trgovina bo po prenovi enako velika kot doslej, bo pa vzhodna stran trgovskega središča po novem zastekljena, kar pomeni, da bo notranjost trgovine vidna z glavne ceste. Šlo bo za atraktivno kombinacijo stekla in lesa. Hkrati bomo obnovili še fasado v zahodnem in južnem delu nakupovalnega središča. Novi bodo tudi vhodi, napisi trgovin naših najemnikov bodo sodobni z LED-osvetlitvijo. Prenove se bomo lotili takoj po veliki noči naslednje leto. Vrednost celotne investicije je 4,5 milijona evrov.«
V Murski Soboti so nastala trgovska središča ob vseh vpadnicah. Medtem ko so nekatera, kot sta BTC in Maximus, ves čas oblegana, se za druga zdi, da večino časa samevajo, tak je recimo primer Mercatorjevega centra na Plesah. Kaj po vaših izkušnjah najbolj vpliva na priljubljenost nekega trgovskega središča?
»Po naših izkušnjah je to v prvi vrsti pestra ponudba različnih dejavnosti, torej vsega tistega, kar lahko ljudje tam kupijo. Ampak ni vse v tem. Vsako središče je po svoje zanimivo in nagovarja svojo populacijo, v enem delu se nam stranke tudi prekrivajo. Recimo z Maximusom se nam prekriva samo del ponudbe, oni so šli v neko svojo smer razvoja, mi pa prav tako vztrajamo pri naši ponudbi in tudi cenovni politiki naših poslovnih partnerjev. Želeli bi si morda še kakšnega ponudnika tekstila in čevljarja, prepričan sem, da bi jih letos že imeli, a jih iz že omenjenih razlogov nimamo. Je pa res, da je BTC največje in najstarejše nakupovalno središče v regiji, kar ima prav gotovo svojo težo. Kot rečeno, smo zdaj dobili še McDonalds, pomembna je tudi druga kulinarična ponudba v trgovskih središčih, naj gre za malice ali kavarne. Pomembno je tudi dogajanje v trgovskih središčih, že leta se trudimo, da bi klasično ponudbo oplemenitili z dogodki, kot so martinovanje, festival nakupov in zabave, kolesarski maratoni, otroške predstave itd. Tudi ti dogodki generirajo obisk in vplivajo na priljubljenost nakupovalnega središča. Ljudje lahko tako obiščejo Interspar, Baby center ali katero drugo trgovino ter se ob obisku še dobro najejo in kaj doživijo. Tako je nakupovalna izkušnja čim bolj sproščujoča, saj vemo, da je lahko danes nakupovanje tudi stresno, sploh za moške obiskovalce (smeh).«
Pred desetimi leti, ko ste prevzeli vodenje soboškega BTC, se je tudi zanj zdelo, da je pred tem, da ga bo povozil čas.
»Strinjam se. Prav tako ne nasprotujem nekaterim očitkom, da smo včasih glede uvajanja novosti prepočasni. Vendar sam pravim, da delamo premišljeno, hkrati se vendarle razvijamo in ohranjamo vlogo osrednjega regijskega nakupovalnega središča. Zanimivi postajamo tudi za obiskovalce iz drugih delov Slovenije in tujce. Za naše lastnike lahko povem, da so stari mački na področju trgovske dejavnosti, celotna skupina je že od začetkov vključena v razvoj trgovskih središč v Sloveniji. Pri investicijah smo bili doslej previdni, imeli smo tudi nekatere omejitve z nekdanjimi najemniki, marsikaj je bilo treba urediti na novo, ko sem prišel. Vmes je bila tudi recesija, ko smo se morali boriti za vsakega najemnika. Ves čas pa smo razmišljali, kaj še lahko ponudimo kupcem, da bomo zanimivi. Naše trgovsko središče ima tudi nadstropje, kar je danes že skoraj redkost, sploh v našem lokalnem okolju. Imamo še številne druge ideje, ki jih bomo tudi izvedli, ko bomo dosegli dogovor s potencialnimi partnerji. Nepremišljenih investicij pa se ne lotevamo, to je tudi res.«
Trgovska središča so predmet številnih kritik. Očitajo jim, da so glavni krivec za izumiranje mestnih središč, hkrati so med ljudmi vedno bolj priljubljena. Kako sami gledate na te očitke?
»Te očitke poznam, a se z njimi ne strinjam. Trgovska središča v Murski Soboti obiskujejo tudi številni ljudje, ki v mesto pridejo iz drugih krajev. Že danes ne moremo trditi, da je središče Murske Sobote mrtvo. Velikokrat grem sam v soboto dopoldne na soboško tržnico ali se peljem s kolesom na kavo v središče mesta, ob lepem vremenu je recimo v katerem od gostinskih lokalov ob Kocljevi ulici težko dobiti prostor. Murska Sobota je z uresničevanjem vizije vodstva mestne občine na dobri poti k temu, da bomo lahko rekli, da je mestno središče res zaživelo. Hkrati bo možno obiskati tudi nakupovalno središče, kjer bo na voljo še nekoliko drugačna ponudba. Trenutno je res vse v fazi gradnje, kolikor mi je znano, pa se po prenovi tudi v Slovenski ulici obeta nova ponudba. Ko bo ta dobila končno podobo z zaokroženo ponudbo, bo na koncu šlo zgolj za izbiro, ali bomo ta dan šli v mestno središče ali na obrobje mesta v trgovsko središče. Tako je tudi v tujini, na koncu gre samo za možnost večje izbire, kar je prav.«
"Murska Sobota je z uresničevanjem vizije vodstva mestne občine na dobri poti k temu, da bomo lahko rekli, da je mestno središče res zaživelo."
Torej po vašem mnenju v Murski Soboti ni preveč trgovin, kot nekateri pravijo?
»Mislim, da ne. Resda imamo v celotni državi ravno v naši regiji največ prodajnih površin na prebivalca, vendar menim, da mora glede na našo lokacijo tako tudi biti. V neposredni bližini so Moravske Toplice in druge priljubljene turistične destinacije, s tem tudi razvijamo turizem, saj moramo obiskovalcem tudi na tem področju nekaj ponuditi. Prepričan sem, da bo to v prihodnosti še bolj držalo.«
Že ob odprtju McDonaldsa ste povedali, da je v tem delu mesta večkrat gneča ob prometnih konicah, zdaj bo verjetno še večja. Tudi v tem primeru je rešitev dolgo pričakovana vzhodna obvoznica?
»Absolutno. To je edina rešitev. Do takrat bomo morali še nekoliko potrpeti. Zdaj skušamo tovrstne primere blažiti na različne načine, tudi z varnostniki, ki pomagajo pri usmerjanju prometa. Ko bomo dobili obvoznico, bo vse lažje.«
Kako je sicer epidemija vplivala na trgovska središča in kako bo vplivala na njihov nadaljnji razvoj?
»Kriza bo v trgovski dejavnosti prinesla nekatere spremembe v formatih trgovin, kar v družbi BTC že uresničujemo s poslovnimi partnerji. Gre za razvoj v smeri hibridnega in digitalnega mesta BTC City ter večkanalne nakupovalne izkušnje. Vedno več trgovin se bo odločalo za vzpostavitev lastnih spletnih trgovin oziroma uporabo spletnih tržnic in prevzemnih mest, klasični formati prodajaln pa se bodo preobrazili v razstavni prostor oziroma tako imenovani showroom, kjer bo poudarek na predstavitvi ponudbe in uporabniški izkušnji.«