Očesa jastrebov, skrita v preprodajalcih blaga, motrijo vsak objavljeni stečaj, da si v razprodajah premoženja potešijo svojo poslovno žilico in napolnijo žepe. Tako je bilo nekoč in je danes, tako bo zaradi logike stečajnih postopkov tudi jutri. Ob pospravljanju »mrhovine«, ki to ni, pa so ti čistilci zavoženih poslovnih zgodb priročni tudi za to, da temeljito operejo še sporne finančne premetanke, zabrišejo sledi za denarci, ki izginjajo kot kafra, a v resnici gredo v žepe ljudi, ki služijo z umazanimi posli.
Preberite še
Odpri v novem zavihkuLelosi obuja duh Mure: V soboškem proizvodnem obratu se obeta več kot 100 novih zaposlitev
Hitro rastoče kamniško podjetje del proizvodnje iz Kitajske seli v kompleks nekdanjega tekstilnega giganta v Murski Soboti.
Morda se še kdo spomni članka, objavljenega februarja lani, o brezčasnem belem ženskem plašču, ki je visel v izložbi butika v obmorskem turističnem kraju. Iz gumbnice mu je pripet na vrvico visel listek, ki je brez sramu razkrival, da je to Murin plašč. Kupljen pod ceno v stečaju in prodajan vsaj deset let pozneje po ceni, primerni njegovi kakovosti. Pogled nanj je bil za nekoga trenutek bližnjega srečanja z bolečo preteklostjo, z ženskami, ki so ga sešile za šivalnimi stroji fabrike, potem pa jokale nad njeno in svojo usodo.
Preteklost, zaznamovana z bolečino razvrednotenja dela šivilj, se zdaj ponavlja v stečaju gornjepetrovskega podjetja Moda Mi&Lan. 110 kosov moških oblačil prodajajo v stečajnem postopku za pet in pol tisoč evrov, 103 kose ženskih oblačil za dobrih tri tisoč evrov in tako dalje. Že tretjič letos so naprodaj, vedno znova po nižji ceni. Takšna je pač logika prodajanja premoženja v stečajnem postopku, kakor tudi, da se manjše stvari najhitreje prodajo v skupini. V »paketno« prodajo je v resnici zapakiran poceni nakup, kot nalašč za preprodajalce blaga, ki bodo kupljena oblačila enkrat zaradi kakovosti postavili v izložbe trgovin s prestižno ponudbo. Kakopak po drugačni ceni. Prestižna oblačila namreč znajo nositi in se prilegajo bogatim. Ljudem s tanko denarnico in iz okolja, kjer so bili ti kosi ustvarjeni, nekaj takega pač ne pristaja. Zaradi takšne logike se stečajni upravitelj ni odločil za prodajo po kosih po enako ugodni ceni, kot oblačila prodaja sedaj v paketu.
Med aktualnimi stečaji se da najti veliko podobnih zgodb o zaslužkarstvu, ki je dovoljeno po črki zakona, pa čeprav nekdo drug zaradi tega potegne kratko. Ena takšnih cvetk je zagotovo zgodba o prodaji manjšega helikopterja v stečajnem postopku podjetja Prva IP. Gre za eno od povezanih podjetij skupine Inoks iz Černelavec. Stečajna upraviteljica v enem od zadnjih poročil okrožnemu sodišču piše, da jo je agencija za civilno letalstvo obvestila, da je treba izbrisati iz registra zrakoplovov prodan helikopter Robinson R 44. To je bilo storjeno, agenciji pa tudi plačan račun, ki ga je ta izstavila zaradi spremembe lastništva in izbrisa helikopterja iz evidenc. Rumenega helikopterja torej uradno ni več, z njim pa tudi ni več neplačanih dolgov podjetja. Kako se lahko nekaj tako oprijemljivega spremeni v nič?
Helikopter, ki je bil izdelan aprila 1999 v ZDA, so lastniki podjetja nekaj let kasneje kupili rabljenega v Nemčiji. V poslovne knjige so ga vpisali kot osnovno sredstvo podjetja, namenjeno potovanjem, saj je v poslovnem svetu čas pač zlato. Toda že nekaj let po nakupu je ena od bank na to premoženje vpisala zaznambo za zavarovanje denarne terjatve v višini 250 tisoč evrov. Zastavne pravice je dvakrat kasneje vpisala še davčna uprava v višini po več kot 300 tisoč evrov, enkrat za zavarovanje denarne terjatve, drugič zaradi izvršbe. Nekaj let zatem je podjetje leta 2016 šlo v stečaj in enako kot drugo premoženje je naprodaj bil tudi helikopter. Novembra 2020 ga je kupilo neko gradbeno podjetje s Ptuja, ki se ukvarja z zemeljskimi deli, rušitvami in gradbenim odpadom, in to za 7.500 evrov, kar je celo nekaj višja cena od ocenjene vrednosti zrakoplova.
Zakaj je bil helikopter, ki je bil še nekaj let nazaj jamstvo zaradi hipotek v višini skoraj milijon evrov, naenkrat tako malo vreden? To lahko samo domnevamo ali odgovor iščemo v povezavi s tem, da kupec helikopterja ni potreboval. Zanj sploh ni maral in je ponj prišel šele potem, ko je bil k temu večkrat pozvan. Kje je zrakoplov končal svojo pot, ni pomembno. Bolj kot to je pomembno, da so skupaj z njim končali na smetišču neke zgodbe tudi nikoli poplačani dolgovi.