Vedno znova sem presenečen nad tem, kaj vse me utegne presenetiti, kar pa sploh ni presenetljivo glede na to, v kakšnem času živimo. Z nekaterimi prijatelji, ki so zapustili rodno grudo in odšli živet drugam, še vedno nekako ohranjam stike, pa čeprav se bolj redko videvamo. Najverjetneje bi bilo teh bistveno manj, če bi bilo treba vsakemu od njih pisati pisma kot nekoč, saj gre pri tem za povsem druge vrste predanost, kot jo zahteva to, da skopiramo povezavo do neke bedarije na internetu in jo pošljemo nekomu, ki bi ga to utegnilo zanimati ali spraviti v smeh. In večinoma lahko rečem, da me stvari, ki jih dobim, resnično lahko nasmejijo, saj imamo z ljudmi, s katerimi smo se v nekem obdobju družili, podoben smisel za humor. Razen če je bil eden tistih v družbi, ki mu ni uspelo biti smešen, pa čeprav se je trudil na vse pretege. Morda celo preveč. Morda celo zato. Morda imamo koga takega še vedno nekje blizu, pa mu tega še nismo povedali. Lahko da nam je sčasoma postalo smešno prav to, da ni smešen. Zdi se mi, da obstaja dandanes tudi pri dojemanju internetnih šal podoben trend.
Preberite še
Odpri v novem zavihku
Namesto ene bosta v nabiralnik vloženi dve položnici
Eko-park bo izstavljal račune za vodo, javno podjetje Varaš za odvajanje in čiščenje odpadne vode.
Pred nekaj dnevi sem od prijatelja prejel povezavo do posnetka, v katerem neki nečimrn možakar z očali v kuharski opravi komentira neki sila butast kuharski podvig na tiktoku, ki korak za korakom spremlja enega od postopkov, znanih tudi pod imenom FoodTok (kulinarični del tiktoka). Verjetno me absurden posnetek priprave neke neobstoječe jedi sam po sebi ne bi prevzel, če ne bi vsega skupaj duhovito komentiral ta sarkastičen lik, ki se tega loteva na ravni meni najljubših stand up komikov. Njegov profil, s katerim si je nabral že več kot tri in pol milijone sledilcev na tiktoku, nosi ime Chefreactions, kar bi lahko prevedli kot kuharjevi odzivi.
Kako narediti toaste, če nimamo toasterja? Nič lažjega – zagotovo imamo na voljo likalnik! In tako se je začela dolga, skrenjena pot teh butastih posnetkov, ki je pripeljala vse do absurdnega recepta za pire iz kuhanega čipsa ali kombinacije zastrahujočih količin bonbonov, čokolade, kosmičev, masla in še kaj v masi za kekse, ki bi morali biti prepovedani. Mnogi posnetki nosijo naslov »zakaj nisem tega odkril že prej«, čemur bi lahko sledil odgovor: ker bi moralo že zdavnaj biti na sodišču v Haagu.
Ustvarjalci tovrstnih neokusnih priprav jedi pa so z gledanostjo pritegnili pozornost do te mere, da se je posledično razvil neki nov žanr vsebin, kjer v duetu s temi posnetki nastopijo jezni komentatorji. Vprašanje, ki se poraja, je, ali so takšni posnetki še vedno o hrani ali so le orodje za pridobivanje ogledov. Resnični kuharji in gurmani se pogosto jezijo nad takšno uporabo hrane, saj krši vsa pravila umetnosti kuhanja. Kot zadnji se v enem od posnetkov pojavi tudi slavni Gordon Ramsey, ki ogorčeno označi bučo, nadevano s piščancem, za »halloween salmonelo«. Več kot očitno gre za t. i. vabo za jezo, ki na koncu vsem odvisnim od medijske pozornosti nekaj prinese. Vaba za jezo je strategija ustvarjalcev vsebin, ki namerno objavljajo posnetke, ki so nesmiselni, neokusni ali celo provokativni, da bi izzvali močne reakcije.
Tiktok je zasnovan tako, da med drsanjem skozi neskončne vsebine neka stvar ujame pozornost posameznika in eden učinkovitih načinov za to je tudi gnus. To mnenje je potrdil tudi Jonah Berger, profesor na šoli Wharton v Pensilvaniji in avtor uspešnice Contagious (Nalezljivo). »Bolj kot je nekaj vznemirljivo, večja je verjetnost, da bomo to delili z drugimi. In gnus je močno vznemirljivo čustvo, zaradi katerega tudi delimo stvari naprej,« pravi Berger.
Absurdni FoodTok posnetki so kot kulinarični ekvivalent »klikbajta« – privlačijo nas z ekstremnimi, šokantnimi vsebinami, ki jih ne moremo ignorirati. Čeprav nas razjezijo, jih še naprej gledamo, delimo in komentiramo. In tako vaba za jezo še naprej uspeva, dokler bomo mi, gledalci, padali na njen privlačen, čeprav neokusen trnek. Torej naslednjič, ko se razjarjeni zalotite ob ogledu posnetka, kjer nekdo meša žele v solato, velja, da se vprašate, ali ste pravkar padli na vabo za jezo.