(Sistem eCall) V Pomurju število klicev v porastu, a na državni ravni le petina pravih
Zloraba sistema je kaznivo dejanje, opozarjajo pristojni.

Pripadniki Prostovoljnega gasilskega društva (PGD) Ljutomer so v prvi polovici novembra na družbenem omrežju facebook zapisali, da je regijski center za obveščanje Murska Sobota en večer prejel avtomatski klic iz avtomobila (eCall). Naj pojasnimo, da v takem primeru operater vzpostavi glasovno povezavo z avtomobilom in skuša pridobiti podatke o nesreči. Če se voznik vozila oziroma potniki ne odzovejo, ker so morda nezavestni ali v šoku, operater aktivira ustrezno pomoč, saj ima natančen podatek o lokaciji nesreče.
»Ker se v tem primeru operaterju nihče ni odzval, je ta aktiviral PGD Ljutomer. Do prometne nesreče naj bi prišlo med Logarovci in Radoslavci, v bližini kraja Gajševci. Ob prihodu na kraj smo celotno cestno relacijo podrobno pregledali in ugotovili, da do prometne nesreče ni prišlo. Pozneje je bilo ugotovljeno, da je šlo za tehnično napako osebnega vozila, ki je bilo nepoškodovano parkirano doma v garaži, v katerem se je sprožil sistem eCall,« so dogodek, o katerem smo že pisali, povzeli gasilci.
Obvezen v vseh novih
Sistem eCall je bil v Sloveniji vzpostavljen leta 2016, dve leti pozneje je postal obvezen v vseh novih avtomobilih. Slovenija je bila tudi prva evropska država, ki je ta sistem vzpostavila na celotnem območju. Kot pojasnjuje Avto-moto zveza Slovenije (AMZS), je eCall v avto vgrajena naprava s SIM-kartico, ki ob hujši prometni nesreči klicnemu centru za pomoč samodejno sporoči lokacijo nesreče, pa tudi nekatere podatke o jakosti trka. To skrajša čas in poveča učinkovitost reševanja, saj je v kritičnih situacijah pomembna vsaka minuta. »Če se voznik odzove, v pogovoru operater ugotovi, ali potrebuje pomoč.«
Prav tako se lahko naprava vgradi v nekatere starejše modele avtomobilov, kar omogoča izvajanje nekaterih drugih storitev, na primer pomoč na cesti, preverjanje stanja vozila, ponudbo različnih storitev, pa tudi zbiranje podatkov o vozilu in posege na daljavo v elektronsko podporo upravljanja avtomobila.
Kot še pojasnjujejo v AMZS, dobi sporočilo eCall najbližji center 112 samodejno, če pride do hujše prometne nesreče z ustreznim pojemkom, lahko pa ga sprožimo ročno s pritiskom na tipko v avtomobilu in se odzove operater v klicnem centru.
Odgovorno ravnanje in previdnost
Letos je bilo po podatkih Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje (URSZR) v Sloveniji sproženih 2964 tovrstnih klicev. V samo 193 primerih je res šlo za nesrečo oziroma v nekaj primerih več, ker ni natančnega podatka za koprsko izpostavo. Soboška izpostava je po dostopnih podatkih v prvih štirih mesecih letošnjega leta prejela 228 klicev, v desetih primerih je res šlo za nesrečo, v preostalih 218 primerih pa za lažni klic oziroma pomoto. URSZR sicer pravi, da za pomursko regijo velja, da je sistem eCall glede na podatke še vedno v porastu.
Če se klic sproži zaradi tehnične napake avtomobila, lastniku ni treba kriti stroškov, ki nastanejo zaradi morebitne intervencije reševalcev, policistov in gasilcev. Hkrati URSZR poudarja, da je zloraba nujnega klica, kamor spada tudi eCall, kaznivo dejanje. »Imetnike vozil, opremljenih s funkcijo eCall, pozivamo k odgovornemu ravnanju in previdnosti pri uporabi sistema, da ne pride do (ne)namernih sprožitev.
Ob aktivaciji klica se v regijskem centru za obveščanje sproži posebna zvočna najava, operater pa samodejno prejme ključne podatke, kot so šasija vozila, število oseb v vozilu, lokacija, smer gibanja in vrsta goriva. Nepravilna uporaba lahko povzroči nepotrebno obremenitev sistema,« so še opozorili.
Število sprožitev eCalla v Pomurju:
- 2018: 7
- 2019: 25
- 2020: 49
- 2021: 97
- 2022: 91 (do 22. avgusta)
- 2023: ni podatka
- 2024: 228 (do 30. aprila)
Vir: URSZS